Bukik az üres CD-jogdíj?
Az Unió szerint cégekre nem vonatkozhat.
A szerzői jogi hercehurca a zeneiparban legalábbis eldőlni látszik: az ipar kezdi elfogadni a realitásokat, és nem próbál passzátot fújni az uralkodó széljárással szemben. Az internetellenes lobbi hazai leágazása pedig Fluor Tomitól olyan leckét kapott, amibe remélhetőleg nem belerokkan, hanem amiből képes lesz tanulni. Fluor feljebb linkelt interjújából most már a kihívásokkal küszködők is meg kell, hogy értsék: az összedrótozott világ óriási lehetőségeket rejt a zenészek, szerzők és producerek számára - csak meg kell tanulni élni azokkal.
F. Tamás ugyanis nem próbálta meg harminc forintonként összegereblyézni az őt megillető kis jogdíjacskát, nem ült rá az óriási anyagi és emberi ráfordítással készített hangfelvételére, nem sírdogált férfiatlanul a zene pusztulása fölött, nem fenyegetőzött rendőrökkel, hatósággal, nem publikált grafikonokat, hogy neki mi mennyibe került - egyszerűen rájött, hogy az neki, és csak neki jó, ha minél többen meghallgatják a dalát, és hülyeség fizetős kapukat emelni a művész és az ember közé. Az ugyanis egy csomó embert kívül rekeszt, és az pedig egyáltalán nem érdeke neki.
Az eredmény: az utolsó húsz (harminc? negyven? ötven?) év legnagyobb magyar slágere született egy teljesen átlagos dalból, amit ötletes szöveggel és viszonylag korszerű hangzással sikerült egybegyúrni. És ez a mindent elsöprő, szédületes siker, ez a villámkarrier teljes egészében internetes marketingtermék, efelől kétsége se lehet senkinek.
(Mondanánk a mechanizmusra, hogy víruskampány, ha a kreatív reklámügynökségek nem járatták volna le ezt a fogalmat - az indexes Bede Márton a mainstream médiában elsőként akkor vette észre a dolgot, amikor a YouTube-számláló már kétmillió fölött járt.)
Azoknak, akik évek óta óbégatnak, hogy miből lesz a szerzőnek pénze, ha ingyen adja a zenét, frappáns válasz Fluor istentelenül nagy kasszasikere - merthogy óriási a kasza, ami a jelenséget követi, ebben is biztosak lehetünk.
A tantusz odakint persze kicsit hamarabb esett le - és ma már sok szakember arról beszél, hogy a zeneipar bonyolult jogi felépítménye ma már egyáltalán nem funkcionál, és elképzelhető, hogy részben vagy egészben már egy-két éven belül elkezdik visszabontani. A tételes, írott jogot ugyanis ma már annyian és annyiféleképpen sértik meg még a zeneiparon belül is, hogy bizonyosnak látszik: a jogkövetés ma már a kivétel, nem a szabály.
(Hogy is lehetne olyan előírásokat követni, amely egyetlen gombnyomással elvégezhető, marketingcélú akciókhoz - melyekből több tucatot kell elvégezni egy-egy dal kampányának megszervezéséhez - rossz esetben szerzői és egyéb jogi jogosultak tucatjainak engedélyét kellene megszerezni, emellett pedig tetemes jogdíjat befizetni a jogkezelő szerveknek. Csak azért, hogy reklámozhasson szegény kiadó.)
Nézzük meg a SoundCloudot: jogsértő felvételek millióival van tele, mégsem jut már eszébe egyetlen kiadónak sem, hogy beperelje. Ugyanis minden kiadó ezt a szolgáltatást használja egyúttal arra, hogy saját új kiadványait a netre vigye. Vagy ott a Hype Machine: Madonna-számok, Madonna-remixek és engedély nélkül készült Madonna-mashupok százait hallgathatjuk meg itt a világ bármely pontjáról, mégsem vicsorog senki, hiszen a nagy kiadók tehetségkutató osztályai is éppen ezt a szolgáltatást használják arra, hogy az internetezők szavazataikkal kiválasszák nekik azokat az előadókat, akikkel érdemes foglalkozni.
És akkor még nem beszéltünk a zeneblogoszféráról; a kiadók és labelek ma már nem sajtókapcsolatokkal birkóznak, sokkal inkább a bloggerekkel kommunikálgatnak napi szinten. A zeneblog (is) az új MTV.
A hónap elején 3,3 milliárd dollárért elkelt Warner óriáskiadó esete is azt mutatja, hogy a zenebiznisz nemhogy jövő, de fényes jövő előtt állhat. A szerzői-kiadói lobbi saját számításai szerint az elmúlt tíz évben mintegy 55 milliárd dollárt szórakozott el fafejűségével, téves helyzetértékelésével, rossz döntéseivel - úgy tűnik, hogy az új évtizedben a nézzétekmekkorahülyevagyok-hadművelet nem folytatódik, és kitör a béke zenész és hallgatója között.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.