
Bukik az üres CD-jogdíj?
Az Unió szerint cégekre nem vonatkozhat.
Az angol Future Music, az egyik legfontosabb brit zenei szaklap - idehaza is megkapható a jobb újságárusoknál - decemberi számának címlapsztorija: Start your own digital label, vagyis Indíts saját lemezkiadót!
A sokoldalas összeállítás a kiadóalapítás minden fontosabb mozzanatára kitér. Megállapodni a nagy kiadókkal most nehezebb, mint valaha, állapítják meg, és még az eddigieknél is több kompromisszummal jár, előnye viszont alig van - a büdzsék szűkösek, a verseny kiélezett, és csak a nagy tömegeket elérő előadóknak van üzleti esélye. A saját kiadás viszont művészileg kompromisszummentes, befektetést alig igényel (kismillió ingyenes internetes eszköz támogatja a különböző kapcsolódó tevékenységeket), és a bevétel túlnyomó többsége is a szerzőknél meg a zenészeknél marad.
Az üzletszerű működés mikéntjére, a jogdíjak forrásaira, az internetszolgáltatókkal való kapcsolattartásra, weboldalépítésre, a grafikai imidzsépítésre, a zeneszámok helyes keverésére és masteringjére, az internetes és offline promócióra, az emaillisták fontosságára tér ki külön a lap, végül ismerteti azokat a legfontosabb fizetős letöltőoldalakat (iTunes, Rebeat, AWAL, Beatport, Bandcamp), ahol érdemes jelen lenni kiadott darabjainkkal.
Fontosnak tartották megjegyezni még, hogy albumonként legalább három számot adjunk ingyen a rajongóknak és az érdeklődőknek.
Keretes miniinterjúk is illusztrálják az összeállítást, ahol zenészek és minilabelek képviselői szólalnak meg, miért jó ez nekik. Marcus Fink, a Booka Shade-et kiadó Get Physical vezetője elmondta, kényszerből álltak neki a cég felállításának, mert a Booka Shade első öt demódala egyetlen létező kiadót sem érdekelt. Elárulta azt az érdekességet is, hogy az első néhány sikeres single után milyen nehéz volt teljes hosszúságú albumra váltani - minden kereskedő további single-öket várt tőlük.
Alex Ridha a Boys Noize Recordstól azt emelte ki, hogy komoly pénzekre zeneeladásból ma már senki se számítson, a zenekiadás mégis nagyon fontos tevékenység marad, mert ez nyitja meg az utat a koncertmeghívások felé.
Raf Jansen a Flamingo Recordstól többek között azt tartotta fontosnak elmondani, hogy az új digitális terjesztési csatornákon mindenki arra van kényszerítve, hogy zeneileg is eredeti és érdekes legyen - itt nincs helyük másolatoknak vagy klónoknak
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.