Friss topikok

A lemezipar tényleges üzleti jelentőségéről

2009.09.14. 07:47 gg

A napi sajtó évek óta közvetíti élő egyenesben a hanglemezkiadók haláltusáját. Ezekből a tudósításokból gyakran úgy tűnik fel, hogy valami nagyon jelentős, fontos iparág került veszélybe – más üzletekkel tizedennyit sem foglalkozunk. A lemezkiadókat a másik oldalról pedig gyakran úgy ábrázolják mint olyan tipikus multinacionális óriásvállalatokat, amelyeknek a bevétele az égig ér, és semmi nem elég nekik. De így van ez vajon? Mekkora üzletről is beszélünk valójában?

Először is vegyünk elő egy gyakori félreértést: a hanglemezkiadó iparágat gyakran a zeneipar szinonimájaként emlegetik. Ez azonban nincs így: a lemezkiadási üzlet – forintban és dollárban mérve – a teljes zeneiparnak csak egy kis töredék része. A teljes képhez ugyanis hozzátartozik rengeteg más: például olyan szerzői és előadói bevételek, amelyeket tévécsatornák, rádiók, kiskocsmák, szállodák, taxisok, vagyis a professzionális zenefelhasználók fizetnek a jogvédő szervezeteknek. Számoljuk hozzá nyugodtan az iparhoz az üres CD-k, DVD-k, memóriakártyák után szedett jogdíjakat is, és számoljunk hozzá például egy olyan apró tételt, mint a teljes kottakiadási üzletág. Tegyük hozzá természetesen az élő koncertszervezést, ami az utóbbi évek sikerágazata, és vegyük bele még a hangszeripart – szintén nem aprópénz.

Látható, hogy a zenével kapcsolatos iparágak többségére a 2000-es évek első évtizedében tapasztalt változások egyáltalán nem hatottak kedvezőtlenül, sőt. A koncertipar hasít, több televíziós csatorna és rádióállomás van, mint valaha, az üzleti célú zenefelhasználás is nagyot robbant, és minden eddiginél többen tanulnak meg zenélni, így a kotta- és hangszerüzlet is jól járt. (A profi stúdióeszközök gyártói körében volt egy kis turbulencia még amiatt, hogy az eszközök egy része szoftverbe költözött.)

Összesítve tehát a kép inkább kedvező mint borús, és ahogy azt korábban megírtuk, egy felmérés kimutatta: a lemezipar visszaesését már a koncertbevételek növekedése önmagában is ellensúlyozza, sőt, kettejük összesített adatai szerény növekedést is mutatnak.

De foglalkozzunk kicsit a lemeziparral, nézzük meg, hol tartanak is ők valójában. A RIAA, az amerikai Mahasz közlése szerint a 2008-as évben az Egyesült Államokban 8,5 milliárd dollárért forgalmaztak hangfelvételeket. Ebben minden benne van, CD-k is, zenei DVD-k is, és még a letöltések is. Óriási pénz, természetesen; ha egy emberhez kerülne mindez, akkor a világ egyik leggazdagabbja lehetne néhány év alatt. Az összeg azonban nagyon-nagyon sok ember között osztódik szét, egy egész iparágat tart el, rengeteg szupersztárt is, és néhány óriásvállalatot.

Ha ez a teljes bevétel egyetlen, a lemezkiadásban monopolhelyzetben lévő céghez folyna be, ez a cég még akkor sem lenne túlságosan jelentős: a Fortune magazin 500-as amerikai cégtoplistáján nagyjából a 300. hely körül lehetne befutni vele, olyan vetélytársak között, mint a Nordstrom, az Agco, az Aon és a Centex. No jó, mondunk egy ismertebbet is: Ebay.

Érdekes összehasonlítás, hogy a túlnyomórészt ingyenes szolgáltatásokat és szellemi termékeket kínáló Google egymaga 22 milliárd dollár bevételhez jut évente, majdnem háromszor annyihoz, mint az ingyenes terjesztésről hallani sem akaró teljes hanglemezipar.

Idehaza sem jobb természetesen a helyzet, tavaly a hazai lemezkiadók termékeit (külföldi és magyar lemezeket, DVD-ket) bruttóban 6,7 milliárd forint értékben adták el összesen – a forgalmazói jutalékot levéve ebből, 4,4 milliárd maradhatott meg náluk. Ha egyetlen lemezkiadó vállalat működne Magyarországon, ezzel az eredménnyel ő sem kerülhetne a magyar Top 100-as céglista közelébe sem.

Viszont egyetlen hazai internetes tartalomszolgáltató cég sem előzi még meg bevételben a lemezkiadó ipart – a tendenciák szerint azonban erre két-három éven belül sor kerülhet -, de ha a magyar internetes tartalomszolgáltatókat összesítve vesszük, ez az ingyenesen szolgáltató ipar ma már bőségesen leveri a felhasználók egyenkénti befizetéseiből élő kiadói ipart. A netes tartalomcégek összesített bevétele idehaza tavaly már jócskán meghaladta a 10 milliárd forintot, itt a válasz tehát arra a visszatérő kiadói-jogvédői kérdésre, hogy “akkor miből élnek majd meg a szerzők”.

Szintén érdekes párhuzam, hogy a kiadók hanyatlása nagyjából tíz évvel ezelőtt kezdődött meg – ebben az időben az internetes tartalombevételek nagyjából a nullával voltak egyenlőek Magyarországon is, és (kis túlzással) a tengerentúlon is. Míg az elmúlt tíz év alatt az ingyenes tartalomszolgáltatók felépítettek egy akkora piacot, ami a fizetős lemezkiadási bevételek többszörösét produkálja, addig a lemezkiadó ipar ezt az időszakot teljes egészében elpazarolta. Hepciáskodott, durva jogi eszközöket használt, hülye termékeket fejlesztett, és közben leépítette minden maradék presztízsét. Az ipart, amelyet a hatvanas-hetvenes években szeretet és rajongás vett körül, ma (egykori) fogyasztóik semmire sem tartják – és akkor még enyhe kifejezést használtunk.

Egy esély még mutatkozik azonban számukra: a gazdasági válság talán most már lassan levonul, és az internetes reklámbevételek további erős növekedése egy igen valószínűnek tűnő lehetőség. Ezek a reklámpénzek olyan tartalomvállalkozásokhoz fognak vándorolni, amelyek értékes tartalmakat és szolgáltatásokat visznek ingyen az emberek elé. A kiadóknak pedig éppen ilyenből van nagyon sok: ha ezt a páratlan tartalomvagyont életképes – ingyenes, vagy alacsony átalánydíjas – üzleti ajánlattal teszik a fogyasztók felé, a lemezipar újabb aranykora köszönthetne be. Ez a teljes zeneiparra és a zenekultúrára is páratlan hatással lehetne, aminek következtében az iparág kiemelkedhetne végre az üzleti jelentéktelenségből.

102 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaloz.blog.hu/api/trackback/id/tr141380427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

daniferi 2009.09.14. 09:49:53

Mondjuk az adblocker is egy érdekes téma. Ha nem lennének idegesítő, mindent eltakaró, s időnként fülhasogató flash reklámok, akkor nem is lenne rá szükség. Arról nem is beszélve, hogy sok oldal addig nem jön be, míg a reklám nem jelenik meg. Ezért ha gond van az ad-szerverrel, sokat kell várni, hogy betöltődjön.

Na de térjünk vissza a témához. Hát nem azt mondja mindenki, hogy kapitalizmus van, az erős fennmarad, a gyenge elbukik? Hát akkor miről beszélünk? Tessék itt is alkalmazni. Ha tényleg annyira nem tudnak eladni, akkor csukjanak be, ne sírjanak.

Írtad, hogy ne keverjük a zeneipart a zenekiadással. Rendben. Olyan az egész, mintha a hajvágó gépeket gyártó cégek azon problémáznának (lemezkiadók), hogy miért járnak az emberek fodrászhoz (koncertre).

G1 2009.09.14. 09:55:28

@annestuart: Nyilvánvaló, hogy az ingyenes definíciója itt az volt, hogy ingyenes a fogyasztónak. :P

Egyébként szép írás, elgondolkodtató.

annestuart 2009.09.14. 09:55:29

@MP: Ha üzleti modellről beszélünk, akkor beszéljünk arról. Csak az a kérdés, hogy ki fizeti meg az árat, mert azt valakinek meg kell fizetnie.
Van olyan újság, amiért az utcán nem kérnek pénzt (pl. PestiEst), és van olyan, amiért igen (pl. politikai napilap). Van olyan TV, amiben sok reklám van, de ingyen fogható, és van olyan, ami pénzbe kerül az előfizetőnek, de alig van benne reklám (pl. HBO).
Ingyenes viszont nincsen (leszámítva, ha valaki úri kedvéből vesz magának egy TV-t, és bár sem előfizetője nincsen, sem reklámozója, eltartja).
Ezért sántít az "ingyenes tartalomszolgáltató" szembeállítása a kiadói tevékenységgel.

Kolo 2009.09.14. 09:58:01

A cikk címében feltett kérdésreválaszolva-
Nekem hiányoznak a jó kiadók.

Egy Factory Records, Egy Mute, Egy Industrial Records, Fiction, Qwest, Nothing, Grand Royal, Domino, Warp, Rough Trade nélkül nem lenne olyan az életem, amilyen.
A multi-koglom-kiadók,amiket 2004 óta a Big Four néven emlegthetünk(Warner Music Group, Universal Music Group, Sony Music Entertainment és az EMI) tőlem hullhatnak.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2009.09.14. 10:08:46

Talán nem is az a meghatározó, hogy mit árulnak, hanem az terjesztési mód: előbb fognak internetes újságok zenét árulni, mint kiadók internetre menni.

Simon Iddol · http://apc.blog.hu 2009.09.14. 10:14:16

a kis kiadók, akik értékes jó zenékkel foglalkoznak és mint alkotóműhely működnek azok továbbra is élnek, sőt nagyon is erősödnek. IHEARTCOMIX, Mad Decent, Italians Do It Better
a zeneblogokból, remixcsapatokból alakuló közösségek lesznek egyre erősebbek

a nagy tehetetlen multikért meg nem kár, mellesleg majd átalakulnak Live Nation féle szervezetekké. semmi gond a Live Nationnel, sőt ;) mindenki őket akarja másolni

Banović Strahinja 2009.09.14. 10:40:46

Éb Bulgáriában dolgozom egy magyar cégnél jó ideje, és zenerajongó vagyok, lemezeket gyűjtök. Pár éve egész jó felhozatal volt, sok előadó, bolthálózatok, bolgár zenére specializálódott országos zenetévé, rádiócsatorna. Tavaly már durva volt a helyzet, a boltok becsuktak (ma Szófiában nem lehet bolgár kiadású lemezeket venni), így nincsenek új videoklipek sem, a klubokat és a nagyobb koncerthelyeket ugyanaz a 10-15 zenekar járja, gyakorlatilag nincs új felhozatal. Az egyik legnagyobb bolgár alternatív popsztár csapat (nagyjábol a helyi Belga) el is küldte az MP3-at a fenébe:

www.youtube.com/watch?v=grqlkEy1ixM

2:20-nál, "da eba te MP trojki," pedig ők viszonylag kevésbé vettek részt a pénzcsinálásban.

Hát ott ez lett az eredmény. Ja, kb Magyarország méretű ország (117e km2, 8M lakos), fejlett zenei kultúrával, a magyarországinál történelmi okok miatt egy picit magasabb internet penetrációval.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.09.14. 10:43:28

"tavaly a hazai lemezkiadók termékeit (külföldi és magyar lemezeket, DVD-ket) bruttóban 6,7 milliárd forint értékben adták el összesen"

Adjuk hozzá a 12 milliárd forint jogdíjbevételt, ami az Artisjus-hoz folyik be ...

Szőröstalpú Jeti 2009.09.14. 10:50:19

@zero: Pont ezt akartam írni, csak nekem az arányok szúrják a szemem :)

gg 2009.09.14. 10:53:09

@zero: az a 21 milliárd már nem a kiadókat gazdagítja, hanem a szerzőket... sőt: abban a 12 milliárdban benne van az a jogdíj is, amit a kiadók utalnak át a jogvédőnek.

Dezsőjóska 2009.09.14. 10:53:12

@annestuart: kötheted az ebet a karóhoz, attól mi többiek még értjük, hogy mit akart mondani a szerző!

atomrebel 2009.09.14. 10:54:03

ki nem szarja le hogy vannak e lemezkiadók

felőlem tönkremehet az összes geci, pénzéhes szarjancsi

1 rohadt petákot se adnék se a madonnának, se a tommy motollának

koncert... na azért hajlandó vagyok fizetni

rá kéne erre már ébredniük a magyarországi szarháziaknak is és nem hadakozniuk feleslegesen (jeszenszky mester és a többi szánalmas szar)

a lemezvásárlás és egyáltalán a zene vásárlás a múlté!

más bevételi forrást kell találniuk

szegénykék...

de kurvára sajnálom őket :)

atomrebel 2009.09.14. 10:56:40

ja és azokat a zenészeket is képmutató, pénzéhes szar alaknak tartom akik azért lihegnek, hogy jajj, ne töltsetek le zenéz kedves rajongók, mert akkor miből fogunk jól élni...

menjetek koncertezni gyökerek!

20éve zenélek (jazz) és tudom miről beszélek

a sok senkiházi popszakmabeli turhavitéz mutyibajnok

Mercer395 · http://www.minerva-szki.hu/szakkepzesek/gazdasagi-informatikus.php 2009.09.14. 11:03:55

Szerintem is hulljanak a nagy kiadók, ha nem tudnak alkalmazkodni. Amíg ilyen elképesztő pénzeket kérnek egy-egy cd-ért, addig nincs miről beszélni. Én elég sok mp3-at töltök le, biztosan okoztam már elviekben több millió forintnyi kárt, viszont, ha nem tölthetném le, akkor sem venném meg.
Koncertekért viszont hajlandó vagyok fizetni, simán százezreket költöttem már koncertre. Abban van a pénz, ezzel már sokan tisztában is vannak. Turnézni kell, és akkor jól jár a zenekar, a menedzser, a hely, ahol fellépnek, az italárusok, mindenki. Még az őrző-védő cég is:)

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.09.14. 11:11:23

@atomrebel:

Én, mint előadó, valahol egyetértek veled. De ne feledd: nem csak az a zenész, aki játssza, hanem az is, aki írja...

vákum 2009.09.14. 11:14:55

@Mercer395: Én elég sok mp3-at töltök le, biztosan okoztam már elviekben több millió forintnyi kárt, viszont, ha nem tölthetném le, akkor sem venném meg.
___________________________

Én is sok Ferrarit lopok el a szalonból... Viszont, ha meg kéne vennem, nem venném. Tehát a kár csak elvi.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.09.14. 11:17:06

@vákum:
Ez hülyeség. Ha a Ferrarit elviszed, nem tudja más megvenni, mert már nincs ott. Ha egy zenét letöltesz, amit egyébként nem vennél meg, attól az még ott marad.

vákum 2009.09.14. 11:23:32

@Bárzongorista: Ott marad, de az a haszon, amit kaphattál volna a vételekor, elveszik. Mivel a technológia adott hozzá, egyre kevesebben veszik meg, és egyre többen töltik le. Ennek az egyik véglete az, hogy mindenki letölti. Az ebből származó bevétel nulla lesz.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.09.14. 11:26:40

@vákum:
Nem erről van szó. Ez még igaz is lehet. A hasonlatod sántít, nem kicsit. Azzal van gondom.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.09.14. 11:27:16

@vákum:
Másrészt nem vész el a haszon, mert amúgy sem vette volna meg.

thinker_ 2009.09.14. 11:29:29

gusztustalan amit csinálnak, viszont én a kedvenc zenéimet továbbra is szeretném CD lemezen megvenni, a letöltés az nekem nem jó...

vákum 2009.09.14. 11:29:55

@Bárzongorista: Persze, hogy sántít, mert a legtöbben a szellemi terméket (ami a jelenlegi digitális megvalósulásában tökéletesen másolható) nem tekintik értéknek.
Annak ellenére, hogy egy mp3 néhány mp alatt letölthető ingyen, annak az előállítása bizony sok erőforrásba kerül. - De pont neked magyarázom, amikor Te is előadó vagy? :))

thinker_ 2009.09.14. 11:31:47

"a lemezvásárlás és egyáltalán a zene vásárlás a múlté!"

azért reméljük, hogy nem.

mr. 2009.09.14. 11:32:22

Kicsit gondolkodjatok, hogy a külföldi zenekarokat mekkora százalékban finanszírozzátok koncertbevétellel!
Ha akkora harcos és ilyen hozzáértő mindenki, akkor miért nem intézzük el közösen, hogy legyen itthon pl. iTunes, ami minden általatok felsorolt problémára megoldást nyújtana?

fordfairlane 2009.09.14. 11:32:49

a zene a művészetről, szórakoztatásról és önkifejezésről szóljon, és aki pénzt akar, menjen koncertet adni. mellesleg én is zenéltem, nem a levegőbe beszélek.

fordfairlane 2009.09.14. 11:35:47

jah, még valami. valóban, a felvételek, stúdiók pénzbe kerülnek. azonban úgy vélem, hogy egy egészséges fejlődés során minden zenekar egyre jobbat engedhet meg magának, ezt akár úgy is tekinthetjük mint egy vállalkozást. eleinte sok időt, fáradtságot és pénzt visz el, később azonban már fenn tudja magát tartani.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.09.14. 11:37:11

@fordfairlane:
A kenyeret meg önkifejezésért adják a boltban, mi? És még egyszer: nem mindenki előadó...

@vákum: Pont az a bajom vele, hogy sántít. :))

daniferi 2009.09.14. 11:37:27

Az egész ott van elrontva, hogy az a buta Jeszenszky (meg még sokan mások) a fejébe vette, hogy CSAK pénzért lehet zenélni, mert ő szerinte a zene nem más, csak üzlet, nem művészet. S természetesen ezt rá akarják erőltetni másra is. Így aki ír zenét, az nem adhatja oda ingyen másnak, sőt, saját maga után is meg kell fizetnie a jogdíjat. Ezek után csodálkoznak, hogy még az se fizet, aki megteheti?

vákum 2009.09.14. 11:44:41

@Bárzongorista:
Neked is meg másoknak is próbálok szellemi terméket materiálishoz hasonlítani...

Tehát: Tegyük fel, hogy van az udvaromon egy fa. Ha délután leszedem, másnap újra van rajta ugyanannyi gyümölcs. Az emberek fizetnek ezért a gyümölcsért, mert bár csak szedni kell, a fát felnevelni nehéz, nem tudja mindenki megcsinálni.
Lopás-e, ha egy ilyen gyümölcsöt én délután leszedek a tulajdonos kifejezett tiltása ellenére? Nem éri kár, mert másnak reggel újraterem. Tolvaj vagyok, vagy csak haladó gondolkodású?
(Egyébként itt teszem hozzá, hogy nem vagyok érdekelt a zeneiparban, számomra tök mindegy, lesz-e kiadó vagy sem, sőt a zene nélkül is meglennék.. pusztán elvi síkon érdekel a kérdés.. Ezenfelül azért, mert a szoftver is hasonló téma... )

gpetersz 2009.09.14. 11:44:51

A vita érdekes, de a nézőpont megint nagyon egyoldalú. Valakinek azt a folyamatot, ahol a gondolatból zene, majd annak a felvétele lesz, valakinek finanszíroznia kell.

annestuartnak teljesen igaza van. Beszélgessünk az üzleti modellről, hiszen arról van szó.

Legyen egy "ingyenes" tartalomszolgáltató, akinél le lehet a legújabb albumokat kapni MP3-ban, gyorsan. Ennek van X költsége (sávszélesség, szerverek, rendszergazda(ák) stb., a JOGDÍJAKAT amiket az eredeti alkotóknak kellene fizetni szintén itt említeném meg...) Ezt ki kell termelnie, vagyis kell, hogy hirdessen. Itt ha van elég reklámozó, akkor megél, ha nincs, akkor nem él meg.

Lesz elég reklámozó (hiszen azon termékeket amik digitálisan sokszorosíthatók ki is vehetjük a rendszerből, mivel ezek mindenkinek ingyen "járnak")?

veny 2009.09.14. 11:45:32

Szarom le, ki mit LOP vagy ÁRUL. MHuszadrangú kérdés.

Ki, miért és miből fog jó minőségű felvételeket csinálni, az a lényeg...

_Csoka_ 2009.09.14. 11:46:19

@Bárzongorista: A zenesz, aki irta mar megkapta a penzet az eloadotol. Az eloado dolga az, hogy visszahozza azt a penzt valamilyen uton-modon, amit a zenesznek kifizetett... Hogy nem akar koncertezni? ... amiatt sirjon az o anyukaja :)

En pl ugy vagyok vele, hogy ha egy eloadonak csak egy jo szama van a tobbi meg egy f*s, akkor miert is vennek tobbet, mint amire szuksegem van? Vegyek egy szep szem almat a piacon es 10 rohadtat mert az eladonak csak ugy jo? :)

Csoka

vákum 2009.09.14. 11:49:51

@_Csoka_: En pl ugy vagyok vele, hogy ha egy eloadonak csak egy jo szama van a tobbi meg egy f*s, akkor miert is vennek tobbet, mint amire szuksegem van? Vegyek egy szep szem almat a piacon es 10 rohadtat mert az eladonak csak ugy jo? :)
__________________

De azt az egyet megvennéd pénzért is?

2009.09.14. 11:54:19

Úgyis letöltjük, hiába megy a hiszti.

Kolo 2009.09.14. 11:54:20

Nagyon negatív az a hozzáállás, hogy minden zenész pénzéhes-és ha pénzt akar menjen el koncertezni.
Ez körülbelül akkora butaság, mintha azt mondanád, a színészek menjenek színházakba-a színpadra játszani, mással ne merjenek pénzt keresni(film, sorozat-itthon szinkron, hakni, stb...)
Nagyon nagyon sok zenésznek, dalszerzőnek nincs más bevételi forrása, mint a ZENÉJE.
Ha elteszed ingyen, nem lesz bevétele. Semmilyen bevétele.
Ezt meg kéne értenetek.
Az Artisjusra meg nem számíthat, hogy megvédi, ugyan már ez illúzió, délibáb)
Elárulom a világon mindenhol működő ISRC(International Standard Recording Code)kódot nem használták itthon sokan, tudok olyan honi kiadóról , aki nem vértezi fel a kiadványait ezekkel-magyarul követhetetlenné teszi az adott dal kommerciális felhasználásának nyomonkövetését.
Én sem a levegőbe beszélek, mert hangmérnök vagyok.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.09.14. 11:55:28

@vákum:
Nem jó megintcsak a hasonlat. Pont a szellemi termék és az anyagi javak miatti alapvető különbség miatt.
Az a gyümölcs, amit leszednek, FIZIKAILAG eltűnik. Tehát - valódi jogi kifejezéssel élve - nem élvezheted a te munkád (fagondozás) gyümölcsét, viszont viseled a terheit.
A szellemi termék egészen más.

@_Csoka_:

"A zenesz, aki irta mar megkapta a penzet az eloadotol."
Ezt neked is tudnod kellene, hogy nem így működik...

_Csoka_ 2009.09.14. 11:58:17

@vákum: Az almas pelda kifejezetten jo, egy apro logikai hibaval. Az aki leszedi az almat nem fog belepot fizetni azert, hogy nezze ahogy az alma no, es sort sem fog venni a kertben, sem hamburgert, sem virslit :)
Ellenben ha egy eloado zeneje megtetszik, es szeretnem oket eloben hallgatni, akkor hajlando vagyok kifizetni erte tobb penzt is mint az az egy album. Elo pelda: metallica death magnetic (tegyuk felre, hogy megvettem aznap amikor megjelent, kepzeljuk el hogy csak letoltottem), ez 5 rongy. Iden nyaron voltam koncertjukon a novarock fesztivalon, a beugro 38 rongy volt es csak arra a napra mentem ki annak ellenere, hogy 3 napos volt a jegyem, a tobbiek nem erdekeltek...

A megoldas ez... Csinalni jo zenet, amit az emberek megszeretnek /hogy a fenebe is szerethetne meg valaki egy zenet amit nem vesz meg, nem tolt le, mert ugye zsakbamacsek :) ? /. Olvassak a programfuzetet es felismerik kedvenc eloadojukat egy koncert reklamjaban. Hopp! ugy dont, hogy oda elmegy. Megveszi a kis belepojet, bemegy, megveszi a kis sorocsket, a kis uditot, esetleg valami harapnivalot is, majd amikor kitombolta magat, vesz meg egy sort es megbeszeli az elmenyeit a barataival akikkel elment oda :)

Persze ertem en hogy egy iparag veget jelenti ez, am ha vegigneztek a lancolaton akkor lathatjatok, hogy ezzel ellentetben (anyagilag) jol jar a:
- koncertszervezo
- az eloado
- a sor arus
- a hamburger arus
- a jegyiroda

Nem anyagilag:
- az eloado, mert ha szivbol csinalta akkor elvezi a koncertet
- az egyszeri rajongo, mert ugyan csak masfel-ket oran at, de jol erezte magat.

Csoka

Kolo 2009.09.14. 11:59:25

Novarockon volt napijegy is:))

_Csoka_ 2009.09.14. 12:01:32

@Kolo: 1000 darab:D szted az 2 vagy 3 masodperc alatt fogyott el ?:D

Kolo 2009.09.14. 12:02:19

Oeticket, jéééé:)))

Legalább ne kamuzz

BushDoctor 2009.09.14. 12:03:39

Az a baj, hogy akik itt lelkesen éltetik a letöltést, hopgy valószinüleg soha semmit nem hoztak még létre szellemi úton és azt nem próbálták meg még eladni. Igaz ez a zenére, szoftverre, könyvekre. Nálunk lopni nemzeti sport, akkor is lopnának ha csak 10 ft-ba kerülne egy zene..,.mert "nanehogymáraköcsögxnekénfizessek". Egybe nem gondolnak bele ezek az "úriemberek"...kenyeret nem lehet letölteni.
Természetesen nem a multikat kell sajnálni, nagyon sok kicsi, érdekes zenei és szoftver kiadó van, akiknek egyetlen bevételi forrása a letöltés lehet(ne). Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy egyetlen megvett példányra (ez épp szoftver amiről beszélek) világszinten 8-10, magyar szinten 35-40+ (!)lopott darab jut. Vagyok olyan balga hogy ebből próbálok meg megélni, sajnos nem fantazmagória amiről besztélek, hanem közvetlen tapasztalat.

_Csoka_ 2009.09.14. 12:06:42

@Bárzongorista: Pedig sajnos igy kene hogy mukodjon ha mar valaki elkurvul es mas segge ala tolja a zenet, o meg a hatterben marad. Tudom nagyon sokan csinaljak ezt, bar igazandibol nem oket minositi ez az "uzleti modell" hanem azt aki keptelen arra hogy
1., sajat zenet csinaljon
2., sajat szoveget irjon
3., ha mar a szaja ele tolnak egy szamot amit elo kene adnia egy versenyen, akkor talan utananezni, hogy azt nem csinalta-e meg valaki elotte? vagy valaki nezzen mar korul...:)

En magamnak csinalom a zenet es a karom vagnam le, ha valaki megirna elore es nekem csak elo kene adnom mint "sajat" szamot.

Csoka

_Csoka_ 2009.09.14. 12:09:36

@BushDoctor: En fotoztam annak idejen, en a munkamert megkaptam a tiszteletdijat es nem az elkeszitett kepek utan, hanem azert mert egesz nap rohangaltam mondjuk egy eskuvon. Hogy utana mi lesz a kepekkel?, nem az en dolgom.

Kolo 2009.09.14. 12:10:19

Pedig ez Elvisnek (Presley) sem derogált a szerzők dalait énekelni.
Nat King Cole is jól dalolta mások iszonyat jól megkomponált dalait.
Sőt,néha hangszereltek is emberek(csak és kizárólag-ugyan csekélység)

_Csoka_ 2009.09.14. 12:11:42

@Kolo: Mindenki szamoljon el a sajat lelkiismeretevel ;)

Darázs Csaba 2009.09.14. 12:14:29

Szvsz a "lemezkiadás" mint olyan, egy vadhajtás volt a zene történetében.

Igen, volt kb. 60 év, amikor meg lehetett élni abból, hogy mások munkáját promotálgatjuk, illetve 20 évig kiadjuk ugyanazt a zenét, így az előadónak sem kell belehalni a munkába. Nagyszerű előadók, mint CC Catch, Wham!, Eagles, stb. élnek abból, hogy egyszer volt egy agyonhype-olt számuk, és kapják a jogdíjakat, ahányszor lejátszák a számaikat.

A zene ismét visszakerül oda, ahova minden más szellemi tevékenység, a napi munka területére. Megszerzed, jó esetben előadod, majd elteszed a bevételt. Ld. Mozart, Bach, Chopin.

Az mp3 ingyenes lehetőséget ad arra minden szerzőnek, hogy terjessze a saját műveit (ID tag rengeteget segít), nem beszélve a rádiókról, akik még be is mondják/ki is jelzik a szám címét és az előadó nevét.

Ha valakinek megtetszik a dolog, el fog menni az előadó fellépésére és az első sorban fog csápolni a kedvencének.

Éppen úgy, ahogy az elmúlt évezredekben mindig is tette.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.09.14. 12:18:41

@vákum: Sok MP3-at töltök le vs Ferrarit lopok: igen gyenge hasonlat. Egy MP3 előállítási költsége mennyi? És egy ferraié? Ha lemásolom egy CD-det, amiért te pénzt adtál, mennyi kárt okozok neked? Hát ha ellopom a kocsidat? Hülye.

Kolo 2009.09.14. 12:20:22

Na jó, egy utolsó kérdés:
A nagyszerű Arctic Monkeys(hupililát hányok tőlük,pedig az utolsó lemezüket a kis kedvenceim producálták-Alain Johannes és Josh Homme aus QOTSA)miért mentek kiadóhoz?
Miért a Domino adja ki alemezeiket, ha már úgyis az mp3 forradalom éllovasai?
Biztos buták, és pénzt akarnak elveszteni, nemdebár?
Na viszlát, hallgasstok mp3 formátumot, én maradok a cd és vinyl formátumnál...
Uramisten, hogy hallgathat valaki pl. SUNN O))) lemezt mp3ban?! brrrr

thinker_ 2009.09.14. 12:26:27

@zulu:

amikor nem kapod meg a munkádért a havi fizut, mert amit előállítottál az valaki "letöltötte" ingyen, akkor legyen nagy szád.

_Csoka_ 2009.09.14. 12:26:47

@Kolo: Alternativak: flac/wav :)

2009.09.14. 12:29:02

Darázs Csaba: Ott a pont.
Milyen dolog már, hogy valaki összeüt néhány tré albumot (Pl. eg LL gyerek), aztán élete végéig kaszálgat belőle, még akkor is, ha én veszek egy üres CD-t biztonsági mentés céljára.
Tessék dolgozni zenész barátaim, és akkor van pénz. Mi is így csináljuk.

vákum 2009.09.14. 12:31:46

@Gery Greyhound >: Kedves Gery!

Azt, hogy mennyi egy mp3 költsége, nem tudom (gondolom, nullánál több). Nem vagyok zenész, ezért csak gazdaságilag tudom megfogalmazni: Annyi, amennyi az előállításához használt élő és holtmunka értéke. Az, hogy mennyi az eladási ára, azt pedig a piac árazza be. Namost: ha én időt és munkát ölök a zene előállításába, viszont mindenki lemásolja, mert megteheti, akkor a befektetett költségek megtérülési hatásfoka igen rossz lesz.
Márpedig ha letölthetik, le is fogják tölteni.

Nincs is ezzel semmi baj, csak ne lepődjünk meg akkor, amikor hasonló elvek alapján rengeteg munkáltató kínai területre helyezi át a gyártást: nem akar olyanért (európai munkaerő) fizetni, amit máshol, európai szinthez mérve szinte ingyen megkap.

Darázs Csaba 2009.09.14. 12:31:49

@Kolo:
Nem megbántani akarlak, de "vinyl" formátumot hogyan hordozol ? Ha CD minőség neked jobb, mint a 320-as mintavételezésű mp3, akkor tényleg nem vesztesz sokat azzal, hogy kihagyod a dolgot. BTW, én rengeteg bakelit lemezt digitalizáltam már, javítani nem mindig tudsz az eredeti felvételen, de hogy rosszabbá tennéd...

2009.09.14. 12:33:27

@thinker_: Apa, amit én csinálok, azt elég nehéz letölteni. :-)

Egyébként meg leírták már előttem, de gyengébbek kedvéért megismétlem: Ma a magyar emberek döntő többsége akkor sem venne több ezer forintos CD-ket, ha nem lehetne letölteni. Tudod miért? MERT NINCS ANNYI PÉNZE.
Szal hol a kár?
Egyébként bekaphatja az egész lemezipar Artisjusostul mindaddig, amíg vaskos pénzeket kell azért fizetni, hogy egy zeneszám elhangzik egy rendezvényen felvételről.
Nem beszélve arról, hogy lassan már az üres A4-es papírra is kivetik a jogdíjat, mert mi van ha felírok rá egy dalszöveget.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.09.14. 12:39:09

@_Csoka_:
"ha mar valaki elkurvul es mas segge ala tolja a zenet,"
Hűha!
Azt hallottad már, hogy létezik olyan, hogy "zeneszerző"? Aki nem előad, hanem zenét szerez? Addig volt jó minőségű (szerintem) a könnyűzene is, amíg
- más írta a zenét
- más a szöveget
- megint más adta elő.

Univerzális ember a zenében is kevés létezik. Ha valóban ebből élnél, tudhatnád.

@Darázs Csaba:
"Megszerzed, jó esetben előadod, majd elteszed a bevételt. Ld. Mozart, Bach, Chopin."

A műveletlenség ciki, barátom. Mozart sem és Bach sem abból élt, hogy írt egy zenét, aztán eladta.
Ha félművelt vagy, legalább ne olyan érvet használj, amit egy konzis is kipukkaszt egy pillanat alatt. :)

Darázs Csaba 2009.09.14. 12:42:02

@zulu:

óvatosan az ötletekkel ! A fénymásolókra évek óta fizetünk jogdíj hozzájárulást.

fda 2009.09.14. 12:42:38

@annestuart: "Ingyenes szolgáltató ipar"? "Ingyenes tartalomszolgáltatók"

Mennyit fizetsz az index olvasásáért? Ja, semmit? Na ezt hívják magyarul ingyenesnek:-)

Kolo 2009.09.14. 12:43:43

Vinyl táskában:)
Amúgy meg sztereo barázdán a vinyl acetát korongon.

Darázs Csaba 2009.09.14. 12:44:19

@Bárzongorista:

a személyes megtámadtatás okán: konzis voltam. Rontok a helyzetemen: zenét is szereztem, saját kedvtelésre, de most ki vagyok pukkadva :)

fától az erdőt

vákum 2009.09.14. 12:44:57

@fdavid: Mennyit fizetsz az index olvasásáért? Ja, semmit? Na ezt hívják magyarul ingyenesnek:-)
------------------

Bocs, itt tévedsz. Nem is kevéssel fizetsz: a (vélelmezett) vásárlóértékeddel, amiért a hirdetőknek megéri az index hirdetési felületét pénzért megvásárolni.

2009.09.14. 12:46:07

@Darázs Csaba: Tudom. Szemétségnek tartom azt is ebben a formában.

ReggieHammond · http://www.fileminyon.blogspot.com 2009.09.14. 12:47:46

@zulu: ha a saját egyetemi jegyzetedet fénymásolod a havernak már fizeted is....

Kolo 2009.09.14. 12:48:12

@Darázs Csaba: Bizony a cd minőség nekem jobb.
Én egy szennyes audiofil patkány vagyok:)
WAV megy egyenlő AIFF, tehát tömörítetlen hangfájl mindkettő.
Az mp3 nem az sajnos, ha valóban ismernéd a Frauhofen encoding lényegét(mp3) tudnád, hogy álsztereo, és sok minden elveszik a tömörítés miatt, na pussz, tényleg nem fogok magyarázkodni botfülű bornírt malackáknak.

Hoppázó Beléndek 2009.09.14. 12:48:51

ez a fos blog még mindig megy?
újabb felesleges lopni-nemlopni, kurvaannyátmennyijogdíjatkap-presszerékúgyislenyúlják,koncerteznikell-mibőlkoncertezzünk körök?
nem unjátok?

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.09.14. 12:50:37

@Darázs Csaba:
Akkor miért beszélsz ilyen butaságokat? Miből élt Bach? És Mozart?

vákum 2009.09.14. 12:55:56

@Hoppázó Beléndek: Kérdésedben a válasz.. Ha unnánk, nem írnánk ide :)

ReggieHammond · http://www.fileminyon.blogspot.com 2009.09.14. 13:00:01

Érdekes ez a ki/mit/kitől lop kérdéskör. Azzal még egyet is tudok érteni hogy ha szigorúan nézem akkor valóban megkárosítom a zenészt/dalszerzőt bár a másik oldala az hogy nagy valószínüséggel az átlagfizetéshez mért CD árak mellett valóban nem venném meg őket.

Viszont az ARTISJUS számtalan jogcímen, állami monopóliummal, majd az így beszedett pénzek tökéetesen átláthatatlan kezelésével minket fogyasztókat lop meg. Bár ez nem mentesít az első bekezdésben írtak alól, viszont nem is fogok rosszul aludni. CD/DVD matrica ami az ügyészségi állásfoglalás szerint nem is kötelező, CF kártyára kivetett jogdíj (WTF a saját képeimre ???) Fénymásolókra kivetett jogdíj stb......

Szerencsére az Európai bizottség már vizsgálja a tisztelt ARTISJUS ügyét nemcsak nálunk más országokban is pont a fentiek miatt

gitáros 2009.09.14. 13:00:46

@zulu:
"valaki összeüt néhány tré albumot (Pl. eg LL gyerek), aztán élete végéig kaszálgat belőle"

Az a jó, hogy itt mindenki kurvára tudja, hogy működik a jogdíj. Addig kap lóvét a t. szerző (többek között ürescédé-díjat is), ameddig a médiában játsszák a zenéjét, és/vagy amíg van lemezeladás. Ja, és a játszás/eladás arányában jön a pénz. Ha kifújt, nincs tovább lóvé. Ez van.

histar007 2009.09.14. 13:01:01

Na most ne jussunk el odáig, hogy a maffia demonstrál az elmaradó védelmi pénzek miatt. A CD-nek lassan annyi, a legnagyobb szöget a fizikai adathordozó sírjába maga Steve Jobs ütötte bele egy fehér külyüvel, valami iPod baromsággal. Ez sem ma volt. Azóta megy a rinya, hogy most akkor mi lesz.
A HBO modell itt helytálló: fizess, cserébe nincs reklám, puszta tartalom. Na most itt ez bukni látszik.
Amúgy meg a nagy hanglemezkiadók elég nagy vérszívók, hiszen hozzáadott értéket a promóción kívül nem nagyon csinálnak: a befutott bandáknak nem kell hírverés, noname csapatba meg nem fektetnek. A befolyó pénz, ami az adó, a retail, és egyéb jutalékok után marad, az a jogdíj. Ez töredéke az eredeti összegnek... Csak hát valamiből meg kellene élni. Dolgozni meg azért mégse....

thinker_ 2009.09.14. 13:04:41

@zulu:

akkor örüljél és verd a feneked a földhöz, hogy olyasvalamiből élsz, anmit nem lehet letölteni és nem kell azért kűzdened, hogy megkapd a pénzed.

akinek meg nincs rá pénze, az ne hallgassa meg, nem? akiknek nincs pénze megvenni az általad gyártott terméket, az nem fog kapni belőle. ilyen egyszerű.

vákum 2009.09.14. 13:05:46

@histar007: Nem akarlak megbántani, de ha ilyen jól látod a hibákat, és a felesleges lépéseket, akkor miért nem csinálsz Te is egy kis független kiadót? Az ötleteiddel valószínűleg milliárdos lennél...

gitáros 2009.09.14. 13:05:57

@Kolo:
Bocs, de Te is csak ugatod a dolgot. :)
1. Bármilyen digitalizált zene szükségszerűen kevesebbet ad az analóg felvételhez képest, a digitalizáláskor elkerülhetetlen az adatvesztés. Furcsa egy "audiofil" vagy...

2. MP3: FraunhofeR a neve, és van az igazi szteróban is. Az álsztereó csak egy opció.

thinker_ 2009.09.14. 13:08:37

" A CD-nek lassan annyi, a legnagyobb szöget a fizikai adathordozó sírjába maga Steve Jobs ütötte bele egy fehér külyüvel, valami iPod baromsággal. "

azért remélem még sok magamhoz hasonló CD buzi van, akinek öröm levenni a polcról egy lemezt, olvasgatni a hozzá kapott borítótt, nézetgetni a grafikát. ezek a letöltéssel mind elvesznek.

Kolo 2009.09.14. 13:12:35

@gitáros: és ki hallgat otthon studer szalagosmagnóról zenét, te balfasz?

gitáros 2009.09.14. 13:20:27

@Kolo:
Az audiofilek, te balfasz (miért is?). Bár ők is inkább vinilt.

Kolo 2009.09.14. 13:25:33

Na jó igazad van, hiszen egy Quantegy Ampex szalag olcsó nagyon, mindenki azzal jár a hóna alatt.
Az álsztereó pedig álsztereó, ha a meta adat varázsolódik el, ha nem.
Vinylt meg nem digitalizálok sehova, ha ezen vitatkozol velem, akkor valamit félreolvastál.
Ja, és milyen jel megy a szalagra, kedvesem?
Mi a forrása?! a master cd?!!!
Amúgy meg a kutyulid ugatja a Holdat.
Te meg engem:)

andrush 2009.09.14. 13:40:16

Egyértelműen a kis kiadóké a jövő, és a szerzői kiadásé. Mára annyira lecsökkentek a példányszámok, hogy egy-egy átlagos forgalmú magyar albumot (mondjuk 1-2000 példány) egy valamivel jobbmódubb, vagy komoly célokkal rendelkező zenekar is fel tud venni, le tud gyártatni.

sty2 2009.09.14. 13:46:39

@vákum: A te megközelítésed szerint szellemi termék, mint olyan nem létezik. Valóban nehezebb egy Ferrarit ellopni, mint egy szellemi terméket. Vagy azt büntetik...? Javaslom kipróbálásra a zeneszerzést, dalszöveg írást, hiszen az úgyis olyan könnyű feladat... Aztán meg dől a lé. Korlátolt felfogás.

gitáros 2009.09.14. 13:53:08

@Kolo:
Jártál-e már mondjuk a Rádióban, ahol készítenek analóg felvételt? "Picit" más a minősége, mint a digitálisnak. (Függetlenül attól, hogy később esetleg CD-re kerül. Gazdagabbak a hangszínek, jobbak a dinamikák.)
Azt meg nyilván tudod, hogy a digitális felvételek sem CD-minőségben, hanem annál magasabb mintavételezéssel készülnek, tehát a végtermék már emiatt is "rosszabb" lesz, mint az eredeti felvétel. (OK, az audiofilt nyilván nem a "hivatalos" értelmében használtad.)
MP3-nak meg nézz utána, van annak igazi sztereója.

gitáros 2009.09.14. 13:55:33

@andrush:
Nem a példányszám a lényeg, a CD-előállítás relatíve filléres dolog. A húzósabbik tétel az a pár milla, amibe a stúdió kerül, meg aztán a promóció, ami sosem árt, ha van. És ez az, amit valaha a kiadók finanszíroztak.

fkorbi 2009.09.14. 13:56:52

hehe, vannak itt érdekességek, ferdítések, stb.

Pedig a képlet egyszerű. 1. létre kell hozni a zenét/művészeti alkotást. 2. el kell adni azt.

Az 1. ponthoz kell kreativitás, kitartás, tehetség. Az pénzzel nem mérhető, illetve ez a része nem a pénzről szól. (Aki azt mondja, hogy de, mert fel kell venni, meg a jó producert meg kell fizetni, ésatöbbi, annak persze igaza van, de a kreatív alapötletnek oda kell basznia egy diktafonos demon is, a többire meg vagy beruházol, vagy nem)

Aztán 2., ha az előadó ebből is akar élni, el kell adnia az alkotását. Itt ugye célszerű figyelembe venni, hogy van egy keresleti/kínálati oldal, tudnia kell, hogy hova készül betörni, milyen esélyekkel, kiket fog megcélozni, kikkel fog versenyezni, mert ugye itt már olyan is van, hogy verseny. Aztán azzal sem árt tisztában lenni, hogy a keresleti oldalon van x pénz, amit erre szánnak. Ez az x pénz egy korlátos valami, mértéke csökkenhet, nőhet, de ez egy véges forrás. Ezt az x pénzt kell "megszerezni" valahogy a zenéért cserébe. Ez egész jól működött eddig nagy arányban a hanghordozó eladással. Most nem így működik, helyesebben igény sztem mindig lesz fizikai hanghordozóra, csak töredéke a réginek. Mások a zenefogyasztói szokások, közhelyes, de más lett a piac. És nem csak attól más, hogy mindent le lehet torrentezni. Sokkal nagyobb a kínálati oldal. Sokkal több zenekar van, és sokkal több elérhető zene, ami kismilliárd csatornán jut el az emberhez. E felett ráadásul egyre kisebb a "központi" kontroll, régen az futott be, akit egyrészt a kiadók akartak/pénze volt, illetve akit a megfelelő médiumok sztároltak, most nem így van. Még itthon is van kismillió blog, videomegosztó, stb ahol rengeteg zenét osztanak meg, és véleményt mondanak el. Az egész elaprózódott, ha úgy tetszik, és sokszínűbb lett. Az átlagfogyasztó viszont nem akar és nem is fog jelentősen többet költeni zenére, a meglevő összeg viszont a nagyobb kínálati oldalon oszlik el.

Szal erre kell választ találni. SOkáig az volt a válasz, hogy műalkotások jogi védelme, és az "ingyenélők" szankcionálása". Ez egy szép dogma, jogilag kerek, és teljesen rendben van. Lehet vonni a hasonlatokat az ellopott ferrarival, ésatöbbi. De a ferrarik fogyasztási szokásai alapvetően ugyanazok az autó, mint használati tárgy megjelenése óta, az ember megveszi/kibérli oszt használja. Másképp nem is lehet, ugyebár. Zenénél viszont a "megveszed/hallgatod" téma csak az egyik módja (volt) a zenéhez való hozzáférésnek. Ezt egy darabig el lehetett adni, most egyre nehezebb. Túl sok zene van a piacon ahhoz, hogy rentábilis módon el lehessen adni sokszázezer 10-12 számot tartalmazó albumot. Ja, igen, és le is töltik ingyen, de ez csak egy tényező a sok közül. Mi a megoldás? A zene eladását olyan dolgokhoz kell csatolni, ahol elkerülhetetlen az, hogy a fogyasztó perkáljon érte. A fogyasztó szeret bulizni, akkor legyen ott értékesítve a zene, akár élőben (lásd az utóbbi 10 évben felfutott magyar fesztiválipart), akár nem (jukebox a kocsmában, rádiók, reklámok, ).

Vagy szemtelenül olcsón adni magát a zeneszámot, mint terméket (lásd iTunes). Jöhet a sírás, hogy az ingyenessel semmi sem konkurál, közben meg de. Gyorsaság, minőség, egszerűség, garancia. Persze mindenkinek van torrentező haverja, aki 300-ért kiír bármit, meg ad jelszót egy hétre kölcsön, de biztos volt már olyan az ide irogatók között, aki kurvaanyázott már hangosan, mert két napig nem seedelte senki az xy zene/film hátralevő 12%-át, vagy a warezszervert épp akkor foglalta le a rendőrség, amikor lejött volna a Lost épp aktuális évadja. Ha szemtelenül olcsón (vagy akár pár dolgot ingyen is) megkapom egy jól kezelhető felületről azonnal azt, amit keresek, akkor lehet, hogy nem a haver kapja a 300 HUF-ot, vagy a warezszerver fizetős sms-ben, hanem a legális letöltőhely. Stzem ez így müxik.

vákum 2009.09.14. 13:59:28

@sty2: Te, ezt tényleg nekem írtad?? :)))
Márhogy szerintem nem létezik szellemi termék????

Kolo 2009.09.14. 14:03:31

@gitáros: Én jártam már rádióban.Nem egyben.
Te melyikről beszélsz?! Melyikben készítenek a Magyar Rádió 8-as stúdióján kívül bármit, ami zenefelvétel?
És mit keresnek ott vajon a digitális hangrögzítők?
Nem érted, hogyha ampexre dolgozom utána ígyis-úgyis bemegy az AD/DA konvertereken(vagy hangkártyákon a hangszerkesztő szofverekbe(pro tools, Logic Cubase, stb).
Utána ha kijátszom ismét szalagra-master előtt a mixet, akkor megjárta a digital domaint.
AAA felvétel NINCS, nem vágod?!

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.09.14. 14:03:55

A kiadók mindig is szükséges rosszak voltak.
A zenészek tudtak a sufniban zenét alkotni, de azt már nem tudták eljuttatni a tömegekhez. Ezért kellettek a lemezkiadók, akik a fizikai hanghordozót legyárttatták, és eljuttatták a közönséghez.
De ha a zenész már közvetlenül tudja a művét a befogadó közeghez juttatni, ráadásul gyakorlatilag ingyen, akkor mi a szarnak van szükség kiadókra?
Milyen hozzáadott értéket képvisel a Warner abban az esetben, ha a Pöcsmók zenekar feldobja a honlapjára a legújabb számait, és odabiggyeszt egy PayPal linket, hogy ha tetszett, légyszi vedd meg, de legalább a koncertünkre gyere el.
Kiadókra ma már semmi szükség nincs. Lovakra sem, petróleumlámpákra sem.
A kiadók ott szúrták el, hogy KIADÁS helyett a kiszámíthatóság és profitmaximalizálás érdekében átnyergeltek a zene GYÁRTÁSára. A kiadók pedig definíció szerint bankárok, és producerek és rendezők és könyvelők. Mindenfélék, csak nem zenészek, ennek ellenére ők akartak zenét készíttettni. Olyan is lett az egész, senkiháziak kezébe került a zeneipar. Egy iparág lett a művészetből. Most majd szépen visszatér Euterpé ölibe.
Nem kár a kiadókért, pusztuljanak, van jobb, működő alternatíva.

Darázs Csaba 2009.09.14. 14:54:07

@Kolo:
Fejtsd már ki lszi mit gondolsz a Fraunhof(er) encodingról, nagyon tetszik ahogy fogalmazol. Nem akarok a lelkedbe gázolni, de analóg CD rögzítés nem létezik, így az audiofil-ságod megtagadod minden nap.

veny 2009.09.14. 14:54:59

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: De cuki kis neved van... :)

A (fizikai) műsorhordozó legyártásánál ezerszer fontosabb szerep a _JÓ_ minőségű felvétel elkészítése. Azt látom, hogy jelen állás szerint ez lesz az áldozat... :(((

Mondjuk ami szarokkal tolják a népek a torrentelt agyontömörnyélt MP3-at, előbb-utóbb kihal az a pár tízezer barom, aki még meghallja a sufnidemó és a rendes hangmérnöki munka közötti difit...

Kolo 2009.09.14. 15:02:40

@Darázs Csaba: Ki a repedt répa mondta, hogy analóg eljárás a cd-re rögzítés?!Ki?
Digitális hangtechnika egyetlen valamirevaló véghordozójáról beszélünk, te okos.

Frauhofer technika pedig eldobja a hangfelvételem egy részét, mondván kiszámolja, "szerinte" mi azonos(amplitúdó, hangformáns, hangtranziens)te bájos.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.09.14. 15:24:25

@veny: Valószínűleg ez olyan lesz, mint mondjuk manapság a festészet: csak pár tízezer műértő van, aki meg tudja különböztetni Van Goghot monjok Monet-től, a többiek meg kiteszik a falra Vallejot, vagy egy csöcsös macát bikiniben.
Amire igény van, az megy.
A kiadók kihagyása a bizniszből nem feltétlenül vonja maga után a rosszabb produkciós minőséget.
(amúgy a Pink Floyd óta szerintem nincs olyan könnyűzenei csapat, akit fejhallgatóval kellene hallgatni, a Teszkóban meg a Viván meg mindegy milyen minőségű a cöccögés)

Serio (törölt) 2009.09.14. 15:42:07

Na itt az a baj ám, hogy az emberek azt hiszik, hogy keresleti piacon a szállító az úr, és szabadon mondhat olyan árat amilyet akar.

Ami amerikában nevetségesen alacsony összeg, egy tini a zsebpénzéből hármat vesz hetente, az Bulgáriában vagy Magyarországon már zsebbe vágó kiadás lehet sokaknak.

Volt a hetekben valami sírás-rívás hogy a 990 forintos DVD "tönkretette" a magyar DVD piacot. Röhej. Lópikula. A 990 Ft hajszál pontosan annyi és egy fillérrel se kevesebb, mint amennyit az átlag magyar DVD-re HAJLANDÓ kiadni.

Válság van, és az embereknek nincs pénze az amerikai árnál is drágább (mert ugye vám meg szállítás) CD-kre, DVD-kre.
Ez már nem keresleti piac. Kínálati piac van, hiába az oligopólium.

veny 2009.09.14. 15:47:24

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer:

Vannak jól szóló dolgok minden műfajban. Mondjuk egy Apocalyptica vagy egy Besh o romM már tud ezt meg azt...

De szerintem én nem mondtam olyat, hogy feltétlenül az ún. könnyűzenéről beszélnék... :)

veny 2009.09.14. 15:54:37

@Darázs Csaba: Ne a fogalmazáson lovagolj, hanem értsd meg a lényeget...

A vinyl (avagy parasztul bakelit) lemez minőségét digiben kb. a DVD-Audio tudja nagyjából. A CD már ehhez képest jókora vágás, a "jó minőségű" MP3 meg még egy ugyanekkora.

Egy kézzel még tudsz blogolni, de ha levágom a másikat is, akkor éééted... :)

thinker_ 2009.09.14. 16:42:57

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer:

már akinek a letörltés alternatívát jelent...

Mike36 2009.09.16. 02:18:28

csak annyit írnék: átverték a HADOPI-t

Mike36 2009.09.16. 02:21:14

@gg: amiből a jogvédők gazdagodtak
na jó, azért valamit ki is osztottak

Mike36 2009.09.16. 02:22:26

@veny: akkor hallgasd a vinylt

Win Elen 2009.09.17. 23:18:49

@vákum: ergo ha letöltesz egy számot, akkor azzal is fizetsz.

Miért is?

Ha letöltöd két alapvető lehetőség áll fenn. Tetszik, vagy nem tetszik.

Ha nem tetszik akkor, örülsz, hogy nem adtál ki pénzt egy gyenge szellemi termékért. (gondolom a szellemi termék ilyen jellegű szubjektív megítélése nem képzi vita tárgyát)

Ha viszont tetszett, akkor ki alakulhat egy vásárlói szándék is, mert mondjuk ezt szeretnéd a polcodon is látni. Esetleg el mész a következő koncertre. Esetleg ajánlod a barátaidnak is, akiknél a fenti lehetőségek szintén fennállnak. Ergo ingyen volt a marketing. Újabb vásárlók keletkezhettek, akik, eddig meg sem fontolták, hogy bármilyen formában pénzt áldozzanak az adott előadóra.

(Kitérő: Vagy egyik sem, de akkor valószínűleg több ezer forintot sem adtál volna érte. És a jutalom még akkor is megvan egy valódi művésznek(!) mert valaki kíváncsi volt rá. (persze response nem lesz rá, a zene-biznisz pénzügyi nyelvén, de valóban a pénz az elismerés jele? Ha szépet rajzol a gyerek anyák-napjára adsz neki egy 10-est? :) ))

A szellemi termék ellopása ezért a zenénél nem hasonlítható a ferrari-lopáshoz. (az amúgy is egy nagyon hülye példa, de ez már a múltkor is ki lett végezve - csak magát a lopást próbálja abszolút negatív szintre egyszerűsíteni.)

A zene ellopása például a kiadók, és egyéb zeneipari műhelyek létezése nélkül kb. olyan értelmetlen lenne, mintha azt mondanád, hogy szépség tolvajlás.

A szellemi termékek ellopása pl. a szoftverek esetében már tökéletesen megáll, de akkor is csak úgy, ha azt termelő eszköznek használod. Ha valaki zenéket tölt le, és ad el, az egyértelmű bűncselekményt követ el. De ezzel itt senki nem fog vitatkozni. Aki igen az gyanús! :)

Ui.: nyilvánvaló, hogy kicsit romantikus a megközelítésem a zenét illetően. Én valami a pénztől távoli dolognak tartom, valaminek ami sokkal inkább az érzelmekről, kultúráról, szórakozásról szól, mintsem pénztárcáról. Tehát nem gondolom, hogy az amit mondasz az igazságnak híján van. De úgy vélem az arányok egyértelműsítése elengedhetetlen fontosságú. És Te csak az egyik oldalról közelítesz, legalábbis ez jön le.

valerio 2009.10.05. 12:58:38

www.youtube.com/watch?v=eKps489yQug

Ilyen a digitális szutyok nélküli zene.... :)))