Friss topikok

Brian Eno: Gyártsunk olyat, ami nem másolható

2009.07.03. 23:02 gg

Külön beszemlézem az előző posztban említett májusi Brian Eno-cikket a Prospectből, mert jelentőségét nem lehet túlbecsülni. Az övé (háta mögött olyan topprodukciókkal, mint a Roxy Music és a U2) egy jó példa arra, hogy a zeneipar forradalmi átalakítása nemcsak az amatőrök lázálma, a profik legelső osztálya is lassan felismeri, miről van szó, és hogy mindez egyáltalán nem áll szemben az érdekeikkel.

A koncertélmény nem másolható memóriakártyára, ez a legfontosabb mondanivalója írásának; és a szerző jelzi egyben, hogy ezt a zenekarok többsége már egyébként fel is ismerte, a Time Outban annyi koncerthirdetés van, mint soha. Ennek következménye, hogy a koncert vált a valódi termékké, és a lemezfelvételek ma már maximum a koncertek promóciójára alkalmasak.

Szintén fontos jelenség a szabadtéri fesztiválok óriási sikere és szaporodása, ahol a zene végre azt a feladatot tudja betölteni, amire való: emberek összehozására, új társadalmi viszonyok egyengetésére.

A felvételek ingyenes másolhatósága azt hozta magával, hogy a produkcióknak olyan zenei termékeket kell létrehozni, amelyek nem másolhatók. A zenei felvétel önmagában kevés, bele kell azt építeni értékes árucikkekbe, limitált példányszámú lemezekbe, rengeteg plusz művészi anyaggal, fotókkal stb. Ez demokratizálja is egyben a művészeti piacot, hiszen lehetőséget ad társművészeknek: fotósoknak, képzőművészeknek, hogy együttműködve a zenészekkel, új művészi formákat találjanak ki.

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaloz.blog.hu/api/trackback/id/tr871225462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A nép fia 2009.07.04. 11:11:25

Érdekes elgondolás. Mindent bele!

Lord_Cica (törölt) 2009.07.04. 11:13:27

Ezt a Sopor Aeternus már régen csinálja (ezért is olyan iszonyat drágák a lemezei, amik gyakran bakelitek). Mindig van a csomagban egy fotósorozat, amin hullának van maszkírozva, megy egyéb nyalánkságok :)

mr lebowski (törölt) · http://nearlydark.blog.hu/ 2009.07.04. 11:36:13

@Lord_Cica: a kulcsszó az iszonyatosan drága. (ez két szó, na).
kell mezei lemez, minimális haszonnal, megfizthető kategóriában, meg kell igényes, hozzáadott értékekkel ellátott lemez, általad említett igényes kivitelezésben, kb azon az áron, vagy kicsit drágábban, mint amiért most kapsz egy albumot. vagy nem tudom. az biztos, hogy nekem nincs 3-5k egy albumra, ami aztán lehet, hogy fostalicska.

A szerelő 2009.07.04. 11:39:19

Jaj, jaj! Mi lesz akkor a szegény szerzői jogokat védők hatalmas szervezetével? Mit fognak tudni akkor védeni? Mivé lesz nemes, már-már szent harcuk a bűn, a mocsok ellen? Nem perelhetnek majd horrorisztikus összegeket bűnöző családanyáktól? Már most kezdjünk el nekik gyűjteni, hogy ne szenvedjenek hiányt semmiben, ha végre munkanélküliek lesznek :)

M. Laci · http://palferi.blog.hu 2009.07.04. 12:15:23

a koncertélmény valóban sokkal értékesebb, mint maga a zene.

Ecsedy Áron 2009.07.04. 12:22:04

Ezt már a Napster idejében is jósolták és ez a 'régi rend'. Élő előadás, a szerző és az előadó a sztár nem pedig a kiadó. A rögzített zene mindent irányító hatalmának évszázada egy rövid kis epizód volt a zene történetében.

Ez amúgy szerintem sokkal több - tehetséges - előadónak is lehetőséget ad, a munkának visszaadja az értékét (nem a beülünk a stúdióba 2 évente és csinálunk egy lemezt, aztán szunya), és talán még a minőséget is jobban szabályozza. Pl. a háború előtti időkben Észak-Amerikában a jazz vagy Dél-Amerikában a tangóegyüttesek naponta koncerteztek, éppen ezért elég gyorsan (cca. havonta) cserélni kellett a repertoárjuk nagy részét (!) és a napi próba+előadás miatt véresen profik voltak abban amit műveltek.

Akik ma másolni szeretnék őket azok harmatos gyenge bénázások az eredetikhez képest, amit a drágalátos rögzítőipar csak rémesen gyatra minőségben tudott megőrizni, sokszor nem is a technológiai gát miatt, hanem mert nem volt elég hely a cég raktárában és ezért pár régebbi mesterlemezt bezúztak, tehát maradt a karcos, agyonhallgatott lakklemez 10khz vágófrekivel...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.07.04. 13:34:02

"Ennek következménye, hogy a koncert vált a valódi termékké, és a lemezfelvételek ma már maximum a koncertek promóciójára alkalmasak."

Ez maximum a gagyi zenéknél van. Egy jó zene önmagában is jó, nem kell hozzá élő koncert. Persze ahhoz is ad a koncert élmény, de ott is zenei élmény a lényeg. A gagyi zenéknél szükséges a koncert, mert azokon a koncerteken nem a zene a lényeg, hanem a látvány, táncika, szexi előadó és hasonló bénaságok.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.07.04. 13:35:59

Amúgy meg a gagyi popzenék készítői és rajongói rettegnek az ingyen zenétől, a nettől. Ugyanos ezekben a zenékben nem a zene a lényeg, hanem hogy a haveri körben együtt tudjanak örülni annak hogy jéé pont véletlen tök ugyanaz tetszik mindannyiunknak. Ilyet meg csak úgy lehet elérni, ha a média irányítja az embereket, akik persze élvezik ezt.

nyomi 2009.07.04. 13:48:15

Feltaltalta ujra a melegvizet. Legalabbis, anno a keleti blokkban, egy hbb, p mobil, edda, zenekaroknal a kazetta masolas, cserebere megszokott dolog volt, viszont minden elerheto koncerten ott voltam.
A kapcsolt cuccokkal pont az lesz a bajuk, mint most, ami konnyen digitalizalhato, azt masolni is fogjak, ami nehezen, azt is, ami meg nem, azt eladni sem tudjak. Normalis "zenelopas"-nal boritot, korong kepet mellekelnek...

I-brahi 2009.07.04. 13:48:41

Aki valóban rajongója egy zenekarnak, tiszteli, az igenis meg fogja venni a cd-t. Ha valaki nem minőségi zenét csinál, ne csodálkozzon...

vita-min 2009.07.04. 13:52:47

Koncertélmény kontra zeneélmény forintban pl. Robbie Williams esetében: 15.000 és 5.000 másfél óra a koncert, a CD évek óta megvan... Hol az arány az élményben? Nem kellene inkább szép lassan (vagy iszonyú száguldással) a "hírességnek" nevezett kitenyésztett fajt lerántani abból a magasságból ahol vannak? Miért kell tűrni, hogy ezek többsége beképzelt félistenként emésszen fel olyan összegeket pályafutásuk során ami egy kisebb 3. világbeli ország fejlesztését kitenné? (Jacko bazmeg...) Akkor már másoljuk ami másolható, a koncerttel legalább dolgoznak.

Bernard Black 2009.07.04. 14:07:53

vki megint feltalálta a spanyolviaszt...

apci500 2009.07.04. 14:11:22

Mike Oldfield hogyan adja elő a Tubular Bells-t, amin minden handszeren egyedül játszott? Brian Eno rengeteg olyan lemezt készített amivel soha nem tudna turnéra menni, márcsak a résztvevők miatt sem. Mindig is lesznek stúdió és koncert zenekarok. Valamiféle másolásvédelem kellene és persze elfogadható árak!

lolperec 2009.07.04. 14:16:39

Angliában egy most megjelent 4CDs válogatás album 7 font.. mondjuk 2500Ft.. kipostázva!!
én spec nem fogok arámi helytartó kiadókat, meg artisjust pénzelni az egyszer biztos..
amúgymeg ott van egy mol kút az artisjussal szemben.. mégcsak messzire sem kell menni a benzinért.. :D

Csé* · http://bogoz.blog.hu 2009.07.04. 14:59:49

@endike: kíváncsi lennék milyen zenekarok koncertjein voltál már életedben. Felsorolnál párat?

Egyébként gg megint jól szólt.

Alternatív 2009.07.04. 15:03:55

Félő, hogy az új paradigma megöli a stúdiólemezeket.

Én szívesen elmegyek koncertekre, de nem vagyok képes/hajlandó otthon koncertlemezt hallgatni.

Ha a stúdiólemez nem lesz eladható, ki fog olyan lemezt előállítani, amin minden hang a helyén van; ami méltó az igényes zenéhez?

Meg fog szűnni az igényes zene?

Charlie Brown 2009.07.04. 15:43:37

@apci500: Én voltam a Kisstadionban 2000-ben (vagy 02-ban? ki emlékszik már arra..) és tanusíthatom: valahogy megoldotta :)
Attól hogy a stúdiólemezen egyedül játszik, attól még nem nem feltétlen kell neki koncerten is.

apci500 2009.07.06. 16:08:06

@Charlie Brown: Nem hát! Csak az már nem Mike Oldfield. Én is voltam olyan Rolling Stones-on ahol a Stones ott sem volt. Téged idézve: Attól hogy a stúdiólemezen a Stones játszik, attól még nem feltétlen kell nekik a koncerten is játszani.