Friss topikok

A fájlcsere nem öli meg a kreativitást

2009.06.25. 15:01 gg

A Harvard Business School kutatói, Felix Oberholzer-Gee és Koleman Strumpf nemrég komoly, részletes tanulmányt tettek közzé, melyben számos felmérésük ereményeire hivatkozva azt állítják, hogy a fájlcserélés eddig kilencéves korszaka alatt a kreatív iparágak, különösen a film- és zeneipar bevételei valójában nőttek, méghozzá lényegesen. A probléma szerintük az, hogy az ennek az ellenkezőjét állító, többnyire ipari megrendelésre készülő anyagok szándékosan túl szűkre veszik a vizsgált területet - például csak a lemezeladásokra koncentrálnak, és kihagyják az azzal teljes mértékben összefüggő és elválaszthatatlan koncertbizniszt.

Az anyagra a Népszabadság cikke nyomán bukkantunk; egyrészt köszönet érte nekik, másrészt ne menjünk el amellett, hogy összefoglalójuk félreértelmezi az eredeti dolgozat mondanivalóját. A Népszabadság szerzője szerint az internetes fájlcserélés bővíti és sokszínűbbé teszi a kínálatot - ilyet azonban nem állított a két kutató. Mondanivalójuk egyik lényege inkább az, hogy ha igaz lenne az a panasz, miszerint a fájlcserélés megöli a zeneművészek ösztönzését, akkor nem az lenne a helyzet, hogy ma jóval több lemez jelenik meg a piacon, mint az évtized elején.

Néhány érdekesebb részlet, magyar fordításban:

"Az új könyvek kiadása 66%-kal nőtt 2002 és 2007 között. Az évente megjelentetett lemezek száma 2000 óta megduplázódott, a nagyfilmek száma pedig 30%-kal emelkedett 2003 óta. ... Míg a fájlcsere aláásta néhány üzleti modell működőképességét a kreatív iparban, különösen a zenében, a tények, olvasatunk szerint nem azt mutatják, hogy az új technológia csökkenti a művészi produkciók ösztönzését."

"Természetesen tudjuk, hogy fogyasztók milliói fájlok milliárdjait osztja meg anélkül, hogy a művészek vagy a szórakoztatócégek ezért pénzt kapnának. De a tény, hogy a fájlcsere népszerű, nem sokat mond arról, hogy a technológiának milyen hatása van az ipar jövedelmezőségére."

"A gyakorlatban nehéz megmondani, hogy bizonyos termékek egymást helyettesítik, vagy inkább kiegészítik. ... A szórakoztatóipar története sok példát mutat erre a nehézségre. A zenecégek az 1920-as években harcoltak a rádió ellen, attól félve, hogy az új médium helyettesítheti a hanglemezeket. Mostanában az ipar éppen azért küzd, hogy felkerülhessen egy-egy felvétele a rádióállomások playlistjére, ami azt jelenti, hogy ma már kiegészítő terméknek tekintik."

"Egy kutatásban, melyet fájlcserélő felhasználókkal végeztünk, azt mértük, hogy a válaszadók 65%-a azt állította, hogy nem vesznek meg egy albumot, ha már letöltötték. Viszont még többen, 80%-uk állította később azt, hogy már vettek legalább egy olyan lemezt, amire előzőleg fájlcserélőn bukkantak rá."

"...amint a zene gyakorlatilag ingyenessé válik, a koncertek ára - mint kiegészítő termék - valószínűleg emelkedni kezd, így azok a művészek, akiknek koncertbevételeik is vannak, nem fogják megérezni a lemezeladások csökkenését."

"A felhasználók sokféle fájlt osztanak meg a P2P hálózatokban. Második táblázatunk mutatja néhány zenei stílus arányát egy népszerű P2P hálózaton belül. Az R and B, a Rap és az Új Művészek jóval nagyobb arányban szerepelnek, mint a bolti eladásokban, míg a Country jóval kevésbé sikeres a neten. A legmeghökkentőbb azonban az Alternatív kategória sikere: a letöltések majdnem fele ebbe a stílusba tartozik. Ezek 2002-es adatok, azóta nem ismerünk hasonló, frissebb kutatást."

"Mivel az elméleti eredmények nem egyértelműek, a fájlcserélés hatása így inkább csak empirikusan értelmezhető. ... Két tanulmány állítja, hogy a fájlcsere pozitív hatással van az eladásokra ... a többség azonban úgy találja, hogy a fájlcsere csökkenti az eladási adatokat, becslések szerint 3,5% és 30% közötti mértékben."

"Még ha a fájlcsere csökkenti is az eladásokat, a gyengébb kopirájt-rendszer nem feltétlenül csökkenti az ösztönzést új művek előállítására - ha a művészek és a kiadók áttolják a hangsúlyt a közvetlen zene- film- és játékértékesítésről a kiegészítő termékek forgalmazására. A legjobb példa erre a koncert. A koncert és a hangfelvétel remekül kiegészíti egymást. ... Ha a zene ára nulla közelére esik, rengeteg fogyasztó megismeri azt, és ez felhajtja az igényt az élő koncertekre."

"Sajnos a sajtó és a szakemberek a fájlcserélés hatását csak egy területre vizsgálják. A CD-eladások trendjét vizsgálva valóban úgy tűnhet, hogy a kalózkodás elpusztítja a zeneipart. Ez a megközelítés összetéveszti az értékteremtést és az értékmonopolizálást. A lemezcégek lehet, hogy rosszabb üzletet csinálnak a CD-kkel, de a szélesebb értelemben vett ipar sokkal jobb helyzetbe került. Nagyonis könnyű amellett érvelni, hogy a zeneipar valójában szignifikánsan jobban teljesít, mint valaha. ... A zeneeladások 15%-os csökkenését (1997-2007) állítja mindenki fókuszba, miközben, ha ehhez hozzáadjuk a koncertbiznisz számait, ez rögtön módosítja a képet, és 5%-os emelkedést kapunk eredményül."

 

 

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaloz.blog.hu/api/trackback/id/tr331207849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DownQ · http://letoltes.freebase.hu 2009.06.25. 15:30:23

Teljesen egyetértek a kutatással! Biztos így van!

EMP 2009.06.25. 15:43:52

Ez pontosan igy van. Mivel ingyen le lehet tolteni szinte mindent gyorsan, az ember nem valogat hogy mit ismer es szeret vagy nem. Gyorsan letolr 500 zeneszamot aztan meghallgat belole nehanyat vagy mindet. Biztos akad benne egy ketto amit meg nem ismert es tetszik..

En speciel mar voltam olyan egyuttes koncertjen (es fizettem a jegyert :) amit egy random netes letoltessel ismertem meg ingyen...

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2009.06.25. 15:59:33

Ez a tanulmány végre nem a hazug kiadók önigazolása, hanem a valóság.
A filecsere a teszt, a termékpróba. Persze sz*r dolog, hogy nem lehet egy slágerzenével és 10 fekáliával hatezerért adni a lemezt. A kiadók kizárólag ezt nézik, ezért perelnek és háborognak. Persze ne feledkezzünk meg az előadókról sem, akik képtelenek bármire 70 képzett stúdiómunkás nélkül. Nekik az egyetlen megélhetés a lemezeladás, mert csak playbeck-elni tudnának szinpadon.

Hogy 2 legköltségesebb élményemet osszam meg:
A filecsere által ismertem meg a Cirque du Soleil-t és most minden hazánkban megszerezhető lemezükből eredeti példányom van és az első hazai előadásukon is ott voltam.
Szintén letöltött verzióját láttam először a Mamma Mia! c. filmnek. Márciusban én is a nézőtéren ültem az előadáson...

Jobban jártam volna, ha nincs is filecsere. Nem költöttem volna ennyit ezekre az élmélnyekre...

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2009.06.25. 16:03:41

ez szerintem is így van. kizárt dolog, hogy egy sohasem hallott zenekar lemezét megvegyem. A megismeréshez viszont a net a legjobb. Azt a zenét, amit én szeretek, egyetlen rádió sem játsza.

indapasssucks 2009.06.25. 16:06:12

hm, nem is rossz ötlet

aki file-okat oszt meg, perelje már be a kiadókat elmaradt (reklám) bevételért...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.06.25. 16:13:47

Én a magam részéről ezzel úgy vagyok, hogy míg nem töltögettem le zenéket, addig szinte 100 %-ban a rádióból (Zenebörze helyett, szerk: Güczey Zsuzsa, Bartók Rádió jazzműsorai, szerk: Kiss Imre, és hasonlók) vettem fel a zenéket. Mindössze néhány lemezt vásároltam meg a Wave-ban, Newport-ban, külföldön, készítettem róluk egy másolatot, aztán elcseréltem valamire (volt sok ember akivel lehetett ilyesmit üzletelni), arról is másolat, majd csere.

Ma az internetről töltögetek le zenéket, ízlésem miatt kivétel nélkül nehezen hozzáférhető ritkaságokat, csak elvétve friss, kurrens dolgokat, ráadásul igen sok legálisan letölthető anyagot. CD-t kb. annyit veszek, mint anno bakelitet, tehát évente néhányat.

ERGO - a letöltéssel az égadta világon semmit nem változtak lemezvásárlási szokásaim, minden maradt a régiben, csupán hozzájutottam egy csomó olyan cucchoz, amiről régen csak hallottam, vagy még azt sem. Ha minden kötél szakad, és a nagytudású lemezforgalmazók sikerrel járnak a fájlcserélők elleni boszorkányüldözéssel, akkor sem fogok több lemezt venni, legfeljebb hallgatom a rádiót ismét. A neten igen sok igényes is hozzáférhető.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.06.25. 16:15:48

Lemezbörze helyett, Göczey Zsuzsa. Eh...

tárhejj · http://atarhely.hu 2009.06.25. 16:17:39

Ismeretlenül én sem veszek semmi, viszont egy jó együttes koncertjére úgyis elmegyek, ha tetszik és megéri megnézni.

kalannenikalandjai 2009.06.25. 16:25:39

Én letöltöm a filmeket és a zenéket is. Moziba nem járok és lemezeket sem veszek. Még üres adathordozót sem. Tök ingyen van minden, hülye lennék fizetni érte. Az információ mindenkié.

gregpal 2009.06.25. 16:35:00

No egen, sajna ennek ellenere mennek tovabb a perek....

Dontpanic 2009.06.25. 16:43:58

Sorra jelennek meg az ehhez hasonló kutatások, és az azokat elemző cikkek, blogpostok. Sajnálatos módon szélmalomharcnak tűnik mindez hiszen a döntéshozókat testületeket kellene meggyőzni, ami a korrupció melegágya, így nagyon nehéz dolgunk van. Emlékezzünk csak a kalózöböl elleni per röhejes körülményeire.

Remélhetőleg hamarabb változik a piac, mint a jogvédő szervezetek hozzáállása.

InteriorLulu 2009.06.25. 16:45:53

"Az évente megjelentetett lemezek száma 2000 óta megduplázódott..."
és
"A zeneeladások 15%-os csökkenését (1997-2007) állítja mindenki fókuszba..."

Ezt így akkor nem értem.

Egyébként teljesen jogos, rendszerben kell ezt a dolgot (is) vizsgálni: a lemezeladás csak egy része a zenebiznisznek, melyhez a koncertek is, vagy általában az a tény is hozzátartozik, hogy a konkrét zene - ingyenesség révén megvalósuló - szélesebb körű ismertsége sokkal nagyobb merítést, lehetőséget is jelent a zenész számára lemezei, koncertjei, egyéb ezekhez kapcsolódó termékei eladásában.
Bár ezzel csak ismétlem a posztot, úgyhogy bocsi... :-)

espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2009.06.25. 18:08:54

Na már most ha azt veszem, hogy a Transformers figurákból 28 db van itthon, akár le is tölthettem volna...Affenébe! :-/

bryan 2009.06.25. 18:24:42

@InteriorLulu:
Kínálat bővült, változatosabb lett, többféle lemezből adtak el kevesebb darabot.

borisz 2009.06.25. 18:39:18

@efes: a mai kiadói hozzáállás alapján én sem értem, hogy anno egyáltalán hogyan lehetett üres kazettákat gyártani és kapni...

Patreides · http://indavideo.hu/profile/Patreides 2009.06.25. 19:44:02

Sárközy most hirdetett újabb keresztesháborút a fájlletöltőkkel szemben, mintegy jelezve, hogy nem érdeki a francia alkotmánybíróság ezzel ellentétes korábbi határozata. Carla Bruni úgy látszik, jobban szeret lemezeket kiadni, mint koncertezni. Vagy erről nem beszéltek otthon. :)

atleta.hu · http://www.atleta.hu 2009.06.26. 02:49:36

@borisz: Akkoriban kevesebbet masolgattak az emberek, mivel a masolassal romlott a minoseg. Mar az elso masolat sem volt 100%-os, de attol vegkepp nem kellett tartani, hogy egy kopiabol tul sok masolat keszulne (vagyis, hogy a masolatokat tul sokszor masolnak).

Most meg allnak butan es ertetlenul (vagy cinikusan es hazugan) es mutogatnak az X milio masolatra es szorozgatjak oket egyesevel a bolti 10-15-20 USD-s arral, mintha erre a szegmensre nem lennenek ervenyesek a kozgazdasagi torvenyek (pontosabban mintha az albumok arrugalmassaga nulla lenne).

Maskepp fogalmazva az ures kazetta biznisz nem fenyegette a kiadoi uzleti modellt, a deigitalis masolas pedig igen. Raadasul akkor volt meg hova elore menekulni minosegben (a CD fele), most meg mar nincs.

Ja, es ne felejtsuk el, hogy a nyolcvanas evek elejen az amerikai filmipar eleg kemenyen probalkozott a videomagnok lenyomasaval. Akkor a Sony meg a jo oldalon allt :)

vvv999 2009.06.26. 09:10:48

A fájlcserélés nem csak az ingyen megszerezhető média miatt hódít. Van egy erőteljes igény, amit a kiadók nem akarnak kiszolgálni: az azonnal és korlátozásmentesen megszerezhető/kipróbálható film,zene, stb. Az egyszeri usert nem érdekli a bolt, meg az előre eltervezett régiónkénti bemutatás/értékesítés... Egy dolog érdekli: ha már megjelent, akkor kipróbálhassa, aztán ha jó akkor megveszi/megnézi.
Két példa (sajátom): az X-men uolsó része egy hónappal a hivatalos bemutatás után kiszivárgott. A film egyébként jó volt, meg is néztem moziban. Ellenben a Ghost Ridert szerencsére láttam p2p, és olyan iszonyat sz@r film, hogy pénzkidobás lett volna Nicolas kedvéért elzarándokolni a kilenctermesbe.

borisz 2009.06.26. 16:26:45

@atleta.hu: ahm, így világos.
viszont a sony a legfurább nekem ebben az egész sztoriban és gondolom ők maguk is érzik ezt a kettősséget: van egy rakás zenéjük, meg van egy rakás mp3-lejátszó ketyeréjük.
melyik mellé álljanak?
:-P