Friss topikok

Hangmintákat lopott a Guns n' Roses

2009.11.23. 09:38 gg

A zeneipar kétségkívül legmeglepőbb lopását a profik követték el nemrég: a Londonban élő német elektrózsenihez, Ulrich Schnausshoz tartozó két label, az Independiente és a Domino egymillió dollárra perelte be a Guns n' Rosest és kiadójukat, a Universalt, mert Axlék legutolsó, több mint hárommilió példányban eladott lemezén, a Chinese Democracyn engedély nélkül tűnik fel Schnauss A Strange Isolated Place című, 2003-ban kiadott lemezének két hangmintája.

Távol álljon tőlünk, hogy szerzői jogi pereskedéseket követendő példaként állítsunk be, de amikor az óriáskiadók dollártízmilliókra perelnek ártalmatlan kisembereket, akkor ezzel párhuzamosan bicskanyitogató gyakorlat, hogy az utóbbi időben talán legjobban fogyó albumhoz, a tuti gigabizniszhez nem voltak képesek jogtiszta anyagot előállítani, és nem volt egyetlen szakember a környéken, aki észrevette volna, hogy ezt már hallotta valahol.

A nyúlás ugyanis kétségtelen: a Riad N' The Bedouins című szám ugyanis egy nagyon karakteres hangmintával kezdődik, amit a német mágus Wherever You Are című számához tekergetett ki nagy műgonddal - és hogy vita ne lehessen a kérdésben, a hangeffekt nyolc-tíz másodperccel később átúszik egy másikba, ami viszont a Strange Isolated Place című szám intrójából való. Ellenőrizzük: itt a GNR videója, a két Schnauss-dal pedig itt és itt hallgatható meg.

A GNR menedzsere nem tagadott, és az egész balhét a produkciós csapat egy meg nem nevezett tagjára tolta át, valamint bízott abban, hogy a dolgok elrendeződnek majd valahogy. Hát biztosan.

Az elektronikus undergroundban nagyon népszerű, stílusteremtő munkákról ismert Ulrich Schnausst a Wired recenziójában nemrég az elektronika nagymesterének nevezte. Pályája úgy indult, hogy még húszéves kora előtt felkerült két száma a Tangerine Dream egyik gyűjteményes válogatására - ilyesmi sem azelőtt, sem később nem történt meg senkivel. Ezután nem sokkal már hivatalos remixfelkérést teljesített a Depeche Mode-nak, az 1988-as Little 15-t dolgozta át egészen különlegesen. Első önálló albuma, ami rögtön dupla CD-n jelent meg, csak ezután, 2001-ben jött ki, Far Away Trains Passing By címmel. Ezt követte a most szétlopott A Strange Isolated Place, majd a Goodbye.

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaloz.blog.hu/api/trackback/id/tr311545503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Case · http://streetartbp.hu/ 2009.11.23. 09:53:27

Annyi, hogy a GNR lemez azért nagyon nem hiszem, hogy "az utóbbi időben talán legjobban fogyó album" lenne, meg hogy Ulrich Schnauss szerintem speciel meglehetöen unalmas giccs-zenét csinál, ami izlés dolga, persze, de elektrózseninek semmiképpen nem kellene nevezni.
De egyébként jogos a dolog, menjen a GNR, meg a kiadójuk a francba. :)

Dester 2009.11.23. 09:56:31

A lopás gáz, és talán jobban jártak volna, ha egyszerűen lehagyják azt a zenét az albumról. Amúgy is az sikerült szerintem a leggyengébben az összes zene közül (vannak kifejezetten jók is meg átlagosak is), talán jobban járt volna mindenki :) Nem lenne miről perelni, és nekem sem kellene azt az egy zenét mindig kihagyni a playlistből. :)

kulup 2009.11.23. 09:58:51

A GnR-nek amúgy se volt egyetlen eredeti száma sem, szinte minden taktusról meg lehet mondani, honnan lopták, a feldolgozásokról nem is beszélve. Soha nem értettem ezt a nagy hype-ot a 80-as évek végén sem.

chr(27) 2009.11.23. 10:06:22

ha szerinted US zeneje gicccs, akkor valamirol baromira lemaradtal

andika255 2009.11.23. 10:29:54

@chr(27): Ez most komoly hogy ezért beperelték?Akkor minden második együttest vagy zeneirót belehetne perelni metr jobbra balra nyúlnak egymás zenéjéből akkordokat hangokat effekteket,nem is beszélve a sok ezer sample cd-ről amiben mondjuk 50 együttes csinál ugyanolyan hangmintából számokat,na most miről is van szó akkor??

joeramirez · http://automeo.blog.hu/ 2009.11.23. 10:38:33

Tolvaj banda ...

csak azt nem értem, hogy ilyen szar zenéhez minek lopni?

andika255 2009.11.23. 10:41:14

Ez most komoly hogy ezért beperelték?Akkor minden második együttest vagy zeneirót belehetne perelni metr jobbra balra nyúlnak egymás zenéjéből akkordokat hangokat effekteket,nem is beszélve a sok ezer sample cd-ről amiben mondjuk 50 együttes csinál ugyanolyan hangmintából számokat,na most miről is van szó akkor??

Dester 2009.11.23. 10:43:56

@kulup: igen, ebben van igazság, még ha nem is osztom teljes mértékben. De a lényeg, hogy nagyon jól, magas szinten és egyedi módon csinálták, csinálják, így érthető - szerintem - a hype is. Amellett a saját zenéikkel is letettek valamit az asztalra, amelyek nem lettek lopva sehonnan (Don't Cry, November Rain, Estranged, Sweet Child O'Mine, stb). Legalábbis - hogy védjem magam - nem tudok róla, hogy ezekből bármit is loptak volna bárhonnan. Ha mégis, akkor az maximum 0,1%-nyi áthallás, ami bőven a megbocsátható kategóriába tartozik, lévén a többi 99,9% saját és egyedi.

Akárhogy is, a legnagyobb (egyértelmű) feldolgozásokat tekintve, pl. a Knockin' On Heaven's Door, Sympathy For The Devil iszonyat jó. Nem jobb, mint Bob Dylan vagy a Rolling Stones, tehát nem "helyettesíti" egyik a másikat, csak másképp nagyon jók.

Donor 2009.11.23. 10:44:07

Szánalmas. Nem mondanám túl egyedinek és különlegesnek ezt a hangmintát.
Casio szintetizátor "kórus" effekt ütemesen nyomogatva és a hangszín fokozatosan mélybe tolva. Szóval ennyi erővel a Casio is perelhetne :D
Ez lenne a zseniális hangminta ami milliókat ér?

Fleck 2009.11.23. 10:45:16

Szevasztok. Nekem lenne egy kérdésem s végre találtam egy blogot, ami ilyen kérdéseket feszeget. Konkrétan az érdekelne, hogy producer ismerőseim mendemondái szerint van egy adott időmennyiség amit felhasználhatok jogvédett zenékből saját zenémhez. Nagyon érdekelne, hogy ez hogy van. Ha valaki értene ehhez kérem keressen meg nagyon hálás lennék: bnzltn kukac gmail.com

Amúgy nagy GNR fan voltam, ez az album zeneileg számomra nem tetszik, viszont a hangerő háború befejezésének első jele is lehet.

andika255 2009.11.23. 10:49:04

Ez most komoly hogy ezért beperelték?Akkor minden második együttest vagy zeneirót belehetne perelni metr jobbra balra nyúlnak egymás zenéjéből akkordokat hangokat effekteket,nem is beszélve a sok ezer sample cd-ről amiben mondjuk 50 együttes csinál ugyanolyan hangmintából számokat,na most miről is van szó akkor??

Donor 2009.11.23. 10:49:26

@Dester: Erről van szó. GNR olyan egyedi és sajátságos hangzásvilágot rakott le az asztalra ami akkor is egyedi ha történetesen az egész számot valakitől átvették.

kulup 2009.11.23. 10:55:32

Nyilván túloztam én is, igazatok van. Axl nagy figura (volt), Slash-sel együtt simán lehetett rajongani értük. A zene se rossz, de nem volt sohasem túl eredeti, szerintem.

Fleck 2009.11.23. 10:58:16

@kulup: Szerintem nagyon jó volt. Én akkor is már pl a bon jovit utáltam :D

kulup 2009.11.23. 11:07:11

@Fleck: Én meg az AC/DC -t :-)

kulup 2009.11.23. 11:08:13

@kulup: Szóval az AC/DC-t szerettem.

andika255 2009.11.23. 11:20:19

Ez most komoly hogy ezért beperelték?Akkor minden második együttest vagy zeneirót belehetne perelni metr jobbra balra nyúlnak egymás zenéjéből akkordokat hangokat effekteket,nem is beszélve a sok ezer sample cd-ről amiben mondjuk 50 együttes csinál ugyanolyan hangmintából számokat,na most miről is van szó akkor??

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.11.23. 11:25:48

A tanárom tanárja mondta mindig: A zenét szerezni kell...

Dester 2009.11.23. 11:31:15

@Fleck: elsőre (hiába vagyok GNR-rajongó) nekem sem tetszett az új album, sőt. Aztán elkezdett kicsit tetszeni a There Was A Time. Majd a Better. Aztán a Sorry. Majd az I.R.S. És a Madagascar is. Végül az igencsak indusztriális intro (Chinese Democracy) és a többi is. Most ott tartok, hogy a There Was A Time és a Better ronggyá van hallgatva, de a többit is szívesen meghallgatom, egyedül a Riad & The Beduins az, amit folyton átlapozok, az nagyon nem jön be.

Egyébként ugyanígy voltam az új Enigma és Mylene Farmer albummal is. Elsőre, de még másodikra sem tetszettek, idővel viszont nagyon megkedveltem őket.

Case · http://streetartbp.hu/ 2009.11.23. 11:33:39

@chr(27): mondom izlés kérdése... :D tudod: véleménykülönbség. "ahány ember, annyi izlés". ilyesmik.

Fleck 2009.11.23. 11:38:27

@andika255: köszönjük ezt már 3x elolvastuk. rászben egyet kell értenem, de a sampler cd-ket mindenki úgy használja ahogy akarja, ezeket a jelen esetben azért nem értem mert szerintem gyári szinti presetek maximum az egyik oscilatoron tekert valamit, de ezt bérki megteheti, ha gyorsan megtennék ezt GNR-ék szerintem lehetne hivatkozási alapjuk :D
Ez az ulrik kicsit el van szállva magától... akkor most mindenki aki hegedűt és használ vesz az fizessen Bach-nak mert ő is azt frekvenciát használta és híres?

Fleck 2009.11.23. 11:40:50

@Dester: Jaja, nekem sem tetszett. Sajnos nincs több bennnük, ezt sem kellett volna már... NEkem az tetszik benn ha megfigyeled nem hangos az album, nincs szarrá vasalva. Végre. Van benne dinamika. Nem úgy mint az új Metallicában pl :)

kulup 2009.11.23. 11:41:39

@Fleck: Bach szerzői jogai már lejártak :-))

Fleck 2009.11.23. 11:44:31

@kulup: az igaz :) de most kotta balhék is vannak :)Nem szabad fénymásolni a zenét :D:D:D:D

wagabound 2009.11.23. 12:01:45

Szerintem műbalhé - ez is egyfajta reklám, mindkét csapatnak.

Az utolsó, bizonyított (és szankcionált) lopás még néhai George Harrisoné volt, akinek My sweet Lordjáról kiderült, hogy a nóta szinte teljes egészében egy tizegynéhány évvel korábbi, noname szerző számának egy az egyben koppintása. John Lennon erről azt mondta később, hogy legalább egyszer életében ebbe mindenki belefut a szakmában, mert egy idő után a fejében kerengő dallamokról már nem tudja eldönteni, hogy hallotta-e valahol, vagy benne állt össze.

Annak a kommentelőnek van igaza, aki szerint
a zenevilágban ma már szinte mindennapos a lenyúlás. A kérdés csak az, hogy ki mikor, és főleg miért kezd el hőbörögni emiatt...

mr. 2009.11.23. 12:01:47

@Fleck: Azt hiszem 15 mp-et lehet átemelni simán, de lehet, hogy 45, biztos, hogy kevesebb, mint egy perc, és attól is függ, hogy át van-e hangszerelve, és hogy szöveg is jött-e vele stb.

Wilson11 2009.11.23. 12:11:30

Schnauss elég sok zenéjét (ingyen) megosztotta az internetes oldalán, a többi -amiket hivatalos kiadók adtak ki- olyan labeleknél jelentek meg mint a Domino vagy Independiente, amik szinte saját történelemmel rendelkeznek.

A Guns N Roses-nak pedig bedolgozik jópár szövegíró, dalszerző, producer, stylist, miegymás, hogy összehozzanak még egy rókabőrt.

Csak kérni kellett volna és a Zeneszerző odaadta volna a kívánt riffeket az Együttesnek szabad felhasználásra. Nem kérdezték, fizessenek.

Egyébként is van ott pénz. Pláne nem értem hogy jöttök ahhoz hogy becsméreljétek Schnausst. Nekem sem a kedvencem de ha ellopnak tőle valamit nem őt kezdem fikázni. Az a szöveg, hogy egy "potit állított át a szinti presetjein" pedig értelmezhetetlen, mivel nem használ "szintit".

Fleck 2009.11.23. 12:12:53

@mr.: Te vagy az emberem :) Konkrétan 4 mondat sima női beszédből vágtam ki összevisza 6-8 szót, ami nagyjából értelmes mondatot alkot és azt helyeztem bele zenébe. A női szöveg egy jogvédett játékipari termékből származik :)

Bögrecast · http://www.bogrecast.hu 2009.11.23. 12:12:56

Többször is olvastam, hogy minek perel, mert annyi más helyen is lopnak ...blabla

Szerintem fontos, hogy ilyenkor minden károsított merjen lépni, ha ennyire ráismer a saját munkájára!

Elkeserítő hallani, hogy még egy ilyen nagy zeneker sem teszi azt meg, hogy ha már lenyúl valamit, akkor legalább bevonja a szerzőt a dologba, utána már úgy egyezhetnének meg ahogy akarnak. 15 mp ide vagy oda, csak így korrekt..oké hogy tényleg nem tudjuk már mi eredeti és mit, honnan hogyan..de ennyi tisztelet járhatna egy kollégának.

www.radiobogre.com

Fleck 2009.11.23. 12:17:11

@RW00101001: akkor nem lehet techno/elektro mágus, nem? Nem becsmérlem csak ismerem ki mit csinál valójában és azt is ki mit mond.
Amúgy meg mitől kéne hasraesnem :D

Wilson11 2009.11.23. 12:23:30

@Fleck: a Nehéz fejedtől kéne hasraesned :) no offense

Egyébként gondolom samplereket használ amikhez analóg forrásként van bedugva az amit te szintetizátorként ismersz.

gg 2009.11.23. 12:23:36

@RW00101001: Schnaussnak baromi sok szintije van: www.beatportal.com/feed/item/in-the-studio-with-ulrich-schnauss/

Az effekteket nem gyaláznám, teljesen egyértelmű, egyedi kreálmány mind a kettő, sehol máshol nem fordulnak elő, hangminta CD, gyári szintetizátorprogram kizárva.

A 15 másodperces, négyütemes stb. szabály nem létezik, városi legenda. Jogvédett zenében minden felismerhető, azonosítható hangzáselem jogvédelem alá esik, hossztól függetlenül.

Fleck 2009.11.23. 12:30:51

@RW00101001: Miaz hogy samplernek analóg forrása?
A sampler az sampler samplet vesz fel és játszik azért sampler... És ha arra gondoltál, hogy szintetizátorból vesz fel mintákat samplerbe/el, akkor használ szintetizátorokat, nem? :D

Ha no offense akkor meg nem engem sértegess :)

coucou 2009.11.23. 12:32:51

ha megnézitek a Queen - One vision és az AC/DC - Highway to Hell fő riffjét, elég szembe(fülbe)szökő a hasonlóság... és nem hiszem hogy valaha felmerült, hogy lopás van

de a bloggazda hátha többet tud a dologról

andika255 2009.11.23. 12:37:25

Ez most komoly hogy ezért beperelték?Akkor minden második együttest vagy zeneirót belehetne perelni metr jobbra balra nyúlnak egymás zenéjéből akkordokat hangokat effekteket,nem is beszélve a sok ezer sample cd-ről amiben mondjuk 50 együttes csinál ugyanolyan hangmintából számokat,na most miről is van szó akkor??

Wilson11 2009.11.23. 12:37:45

Mea Culpa, nem hittem volna hogy pár sampler helyett inkább 20 kőkori synth-tel dolgozik...

A cikkből kiderül egyébként hogy effekt"processzor"-nak valami francia kütyüt használ a '70-as évekből.

Fleck 2009.11.23. 12:39:11

@gg: Köszi a választ!
És ha nem zenéről van szó, hanem sima filmszöveg vagy játék szövegi tartalma? Hol lehet ennek utánaolvasni, mert sehol sem találtam irodalmat ilyen dolgokról.

Fleck 2009.11.23. 12:45:22

@RW00101001: te még mindig nem érted ezt az egészet, olvass már utána miről beszélsz.

Dester 2009.11.23. 12:55:55

@RW00101001: Főleg, hogy 13 stúdión és sokmillió dolláron ment keresztül a dolog, ennyi igazán beleférhetett volna még...

digitime 2009.11.23. 12:56:50

Szerintem ekkora zenekarnak lopni egyszerűen szánalmas... Még ha ötletet merít, és feljátssza kicsit máshogy, talán (!) elmegy. De kompletten nyúlni... röhej

valerio 2009.11.23. 13:00:45

...szerintem reménytelen az egész. Ez egy ilyen műfaj. Pl. nézzétek meg a Youtubén:

Rick Wakeman - Judias Iscariot (1977)
www.youtube.com/watch?v=M9-pB0VblWE
tekerjetek 2:20-ra.....

majd hallgassatok bele ebbe a sz@rba:

www.youtube.com/watch?v=Ej1zMxbhOO0

Legalább más hangnembe írta volna át a hülye...1986-ban "szerezte"

Persze, amid szabad "Jupiternek"....
Pedig ebből lehetett volna monstre per, mint anno az Boney-m(asszem) kontra Beatles.

Ez a nyuli-buli egyébként - szerintem - ha az európai zenében eddig gyakorlat volt (világi dallamokra énekeltek a templomokban a középkorban, például) illetve a nagy zeneszerzők gyakran dolgoztak ki - akár név említése nélkül - kismesterektől átvett dallamokat, akkor továbbra is az kéne maradjon, legfeljebb az ügyvédek nem ebből cserélik le a tercsijüket.

Wilson11 2009.11.23. 13:23:12

@Fleck: Tényleg nem értem.

Nem értem miért használ 20-30 idejétmúlt(?) szintit.

És nem azt mondom, hogy a detroiti öregek ne nyúljanak az ősrégi tr909-esekhez, vagy az acid nagyjai dobják ki a 808-asokat.

Wilson11 2009.11.23. 13:27:08

egy komment eltűnt az éterben, ha 2x jön ki sry.

Fleck, tényleg nem értem miért használ régi szintetizátorokat, amikor vannak egyszerűbb és -hogy is mondjam- igényesebb megoldások is már. Persze nem azt mondom hogy a detroiti öregek ne használják a tr909-est vagy az acid nagyjai dobják ki a 808asokat...

gitáros 2009.11.23. 13:42:07

@Fleck:
A sampler analóg forrása az audiojel, bárhonnan is jöjjön. Merthogy a "sample" maga ugyebár kutyaközönséges hangminta...

The Welsh 2009.11.23. 14:00:39

@valerio:

Majdnem. Nem Beatles és Boney M, hanem George Harrson és Chiftons, már a Beatles után 1970-ben.

Motorhead 2009.11.23. 14:07:25

Uli nagy zsivány. Mág aznap észrevette hiszena rajongójuk. DE : megvárta míg elfogy 3 millió darab és utánna szólt. Én nm adnék semmit, mert megtehette volna hogy szól és a többi lemezről lehagyják, vagy rendezik. Nem tett meg mindent a kár elhárításáért, csak filléreket dobnék neki, de jó erősen. Ha nem lennének az Ullik, akkor nem lennének a szar effektek sem.

BushDoctor 2009.11.23. 14:12:40

@andika255: neked se sok lövésed van a szerzői jogokhoz. :DDDDD
Ha egy banda, énekes használ egy idegen hangmintát, akkor annak használatáért fizetni kell. Igen, minden második számban vannak mások álltal elkészitett "lopott" hangmintái, amiért fizetnek is szépen. A Guns elfelejtette ezt, ami jó nagy trógerség a részükről.

Wilson11 2009.11.23. 14:21:35

Van olyan előadó aki szinte soha nem használt önállóan elkészített mintát:

www.youtube.com/watch?v=cbIFpDs_4TE
www.youtube.com/watch?v=6lsWxx7P9eI

Mondjuk Fatboyslim is inkább csak az "innovációról" híres ;)

Fleck 2009.11.23. 14:41:47

@gitáros: Igen, és? Ezt ugatom és bemenő analóg jel vagy a kártyán lévő sample forrása szintetizátor. Tehát kell hozzá szintetizátor.

Wilson11 2009.11.23. 15:33:27

@Fleck: Nem feltétlenül kell szintetizátor, egy szekvencernek sokkal árnyaltabb felhasználási területei lehetnek, de még egy napelemes számológéppel is meg lehet szólaltatni egy samplert.

Arról már végképp nincs fogalmam mi a különbség egy midi-keypad és a szintetizátor között, de az előbbi is bőven elég egy samplerrel ahhoz hogy igényes hangmintát létrehozzunk.

gg 2009.11.24. 08:37:26

@RW00101001: hékás, régi szintiket használni a popzenében az igényesség pillanatnyilag legfelső foka...
süti beállítások módosítása